[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
Mátis Éva üzente 15 éve
[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Mátis Éva üzente 15 éve
Nemcsak a református, nálunk a Lutheránus templomban is,
ahová itt járunk ez a párbeszéd elhangzik Húsvét vasárnapját
követve, heteken át a lelkész és a gyülekezet között.
A görög és a szláv orthodoxoknál ez a köszöntés forma állandó! ...
És ha nem lenne Feltámadás , nem lenne Evangélium, és ha nem
lenne Evangélium, nem lenne Kereszténység sem!
Batori Zoli üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Ezekkel a megfigyeleseiddel tokeletesen egyetertek.Talan ismeros a szolas:"Minden masnap jarok templomba:Karacsonymasnap,meg husvetmasnap."Amiert kotoszkodom a nyuszitojassal,talan ebbol adodik.Nagyon helytelenitem az unnep eltorzulasat,kiuressedeset.Isten leg kulonlegesebb tettenek emlekunnepen a nyul,es tojas profan jelkepei szerintem semmikeppen nem fernek meg a megfeszitett,s feltamadt Krisztus mellett.A reformatusok a feltamadas heteben igy koszontottek egymast:"Feltamadott a Krisztus!"-s valaszolt a hivo:"Bizonnyal feltamadott!"Erre az esemenyre utal az Osevangelium:"Ellensegeskedest szerze kozotted,es a te magod kozt...."Erre utalt az elso emberi ruha,Abel halala,az Izsak helyett felaldozott kos,s a millionyi bunert valo aldozat.Isten fia meghalt,hogy orokeletem lehessen.
Gőllei Szilvia üzente 15 éve
Olvastam. Nagy keresztménység. Jézus születés kereszthalála és feltámadása. Szerintem a római katolikusok ünnepe húsvét!!
Mátis Éva üzente 15 éve
Mátis Éva üzente 15 éve
Kedves Zoli!
Azzal teljesen egyetértek, hogy mára az összes nagy keresztény
ünnep kommercializálódott, és sok embernek a hangsúly áttevődött
a vásárlásra, és nem azért öltöznek ünneplőbe, hogy megtiszteljék
külsőségekben is helyet és alkalmat, hanem a egyszerűen a jól
öltözöttség kedvéért. De még mindig ezeken a napokon telik meg
a templom hivekkel. Sokan csak "sátoros" ünnepeken látogatnak
el gyülekezetükbe. Sajnos...
Mátis Éva üzente 15 éve
Kedves Gusztáv!
A kijelentés a három pillérről Dr. Kiss Ferenctől , a nagyhirű anatómia
professzortól származik, nem tőlem. Csak azért nem tettem ""-be,
mert emlékezetből idéztem -remélem jól . Én magam az életemet
protestánsként élem, de jól érzem magam az Isten házában akárhol.
Gyermekkoromtól fogva különös vonzalom él bennem a templomok
iránt. Miskolcon nőttem fel, és ismerem a belváros összes templomát
belülről is.
Az eredeti kérdésre visszatérve, a reformátusok igy köszöntik
egymást: Áldás, békesség, az evangélikusok: Erős vár a mi Istenünk.
a római katolikusok: Dicsértessék a Jézus Krisztust. Egyedül a
keleti keresztények köszöntése kapcsolódik a feltámadáshoz.
gyarmati maria üzente 15 éve
Évi tökéletesen egyetértek veled ,, és Vili irása annyira egyértelmű ha olvassák ,, mindig túl sok a túpir és általa elveszik a lényeg és ami a lényeg-
mindenki tarcsa a szive szerint ,, és a hagyományai szerint - Méltóan - Szeretetben.
Derüs és harmonikus hétvégét kivánok , és sok kedves mosolyt!!!m
[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Termeszetesen elolvastam mielott barmit irtam volna arrol....Meggyozodesem szerint a nyuszitojas pogany eredetu szokas,mely begyuruzott a keresztenysegbe.Nem is lenne bajom vele,ha nem utotte volna el annak lenyeget.(Pont ugy,mint a Mikulas Krisztus szuleteset.)Bar en ujprotestans hitu vagyok,nem tudok fontosabb dolgot a Bibliaban,mint Krisztus szenvedese,halala,feltamadasa azert,hogy uj kezdest,tisztalapot biztositson nekem az eletben,s hab a tortan,az orokelet kegyelembol.
Mátis Éva üzente 15 éve
Azt mondják, hogy a kereszténység három tartópillére Jézus
születése -kereszthalála- és feltámadása. A három nagy egyház
a hangsúlyt más-más ünnepre helyezi. A római katolikusok
legnagyobb ünnepe a Karácsony, a protestánsoké Nagy Péntek,
a keleti egyházaké a Húsvét. A zsidó ünnepekről most nem
szólunk. Ne keresd a tojás szimbolikát a bibliában, mert csak
mint korábban irtam a 4.szazadban jelenik meg a keleti
egyházakban , ahol a tavasz, a megújuló természet kultusza
korábban is meg volt. A bibliában nincsenek elrejtett himes
tojások, de ez nem jelenti, hogy a nép körében a folklor
világában ne hagyományozódott volna nemzedékeken át
a különböző tojással kapcsolatos teremtés mitoszok és
legendák sora. Pontosan,amiről Vili irt, azt olvasd el légy
szives.
Batori Zoli üzente 15 éve
Kedves Eva!Amit itt irtal,azzal altalaban egyetertek,kive az athidalhatatlan szakadek kerdeseben.Azt gondolom,hogy egy Biblia szolgal mindharmunk hite alapjaul,es egy Istent imadunk.A tobbi nyitottsag kerdese,es alazate,ami tudomasul veszi azt a tenyt,hogy nem vagyunk (egyikonk sem)az abszolut igazsag birtokaban.Magam reszerol igyekszem nyitott lenni,s ezert tettem fel kerdeseket feled is,melyekre-az utobbiakra-nem kaptam valaszt.Szakadek akkor lenne koztunk,ha valamelyikonk az elobbi elvektol elteroen tobbre becsulne magat a valosagostol,vagy nem akarna barmi ujat befogadni,amit eddig nem hallott.Ugyhiszem ez nem all fenn egyikonk eseteben sem.
Mátis Éva üzente 15 éve
Kedves Zoli!
Egy áthidalhatatlan szakadék van a kettőnk, mondhatnám hármunk
gondolkodási módjában, vallásgyakorlásában, életfelfogásában.
Nincs szándékomban a te szemléleteddel látni a világot, és nem
érdekel, hogy te milyen alaposan ismered az irásokat, és lovagolsz
a szavakon, bibliai történeteken, eltántorithatatlanul ragaszkodva
a leirt betúkhöz. Abban igazad van, hogy a cikk cime nem a
legszerencsésebb, de a bennefoglaltak Jézus univerzális hatásáról
élete, tanitása, szenvedése, halála és feltámadása, múlt, jelen és
jovő korlátain átlépő örök élet hirdetője, csodálatos misztérium.
Hogyan irható le, miként ábrázolható egy ilyen hatalmas, isteni,
kozmikus jelenség? Nehezen , dadogva, képekkel és jelképekkel,
hasonlatokkal, metaforákkal , stb Ahányan vagyunk, annyiféle
módon éljük hitéletünket, de számonkérni tőlünk senkinek nincs
joga, csak Istennek.
Batori Zoli üzente 15 éve
Miutan Isten eldontotte,hogy nepet kivezeti a rabszolgasagbol,melyet az egyiptomiak kenyszeritettek rajuk,azok nem akartak elengedni oket.Isten 9 csapasaval megmutatta isteneik folotti hatalmat,majd megparancsolta nepenek,hogy keszuljenek egy hosszu vandorlasra.Elsokent ki kellett takaritaniuk mindent,ami a bunre emlekeztetett:minden kovaszt,es kovasztalan kenyeret kellett kesziteniuk.Minden csaladban el kellett kesziteni a bunbocsanat aldozatat-a baskabaranyt-melynek veret az ajtofelre kellett kenni,s husat el kellett fogyasztani a kovasztalan kenyerrel.A megmaradt kenyer,mivel nem savanyodott jol jott utravalokent.Azokban a hazakban,ahol ezt a szertartast nem vegeztek el meghaltak az elsoszulott fiugyermekek-akik utaltak Isten egyszulottje halalara.
Batori Zoli üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Azt hiszem a magyarazat sokkal egyszerubb.Paska unnepe elott ki kellett takaritani a kovaszt,ami az erjedes es a bun jelkepe voltaz egesz hazbol.Az egyiptomi kivonulas elotti napok szertartasa volt ez.Kenyeret kellett kesziteni kovasz nelkul(paska kenyer),melyet a husveti barannyal kellett elfogyasztani minden zsidonak.Az eleszto(kovasz) nevebol adodik a husvet nemzetkozi elnevezese.
Batori Zoli üzente 15 éve
Mátis Éva üzente 15 éve
Ez a gazdag archaikus anyag , ami csak töredékében maradt
hozzáférhető napjainkban, az alexandriai könyvtár féltve örzött
tekercsei között lehetett, amig a muszlim hóditók végleg fel nem
gyújtották első Omár kalifa parancsára. Ez az egy könyvű fanatikus
azt üzente hadvezérénék, ha a könyvek azt tartalmazzák amit
a Korán, feleslegesek, ha nem veszélyesek! A többit tudjuk.
Mátis Éva üzente 15 éve
[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
Ugye, ez olyan kérdés, mint a híres fogaskérdés, mellyel az iskolázottak az iskolásokat kínozzák: mi volt előbb, a tojás vagy a tyúk? Barátom kisfia kihúzta magát, és így válaszolt: kérdezd a tyúkokat, én kakas vagyok. Tojásból kelhet ki tyúk is, kakas is, - tette hozzá a lurkó, míg - folytatta - kakas még nem tojt tojás, amióta a világ világ. Talpraesett válasz, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy filozófiailag milyen gyenge lábon áll a kérdés.
[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
The World Book Encyclopedia, 6. kötet.: A húsvét ünnepe szorosan kapcsolódik a tavaszhoz. A tavasszal megjelenő, újonnan sarjadó élet azt az új életet jelképezi, amelyet a keresztyének Jézus keresztre feszítése és feltámadása által kapnak. Az Easter szó valószínűleg a korai angol Eastre szóból származik. Egyes tudósok azt állítják, hogy Eastre a tavasz egy pogány istennőjének, egy tavaszi ünnepnek vagy magának az évszaknak a neve volt. Más tudósok azt tartják, hogy az Easter szó az ősi germán eostarun szóból származik, amely hajnalt jelent. A szó lehet a latin albae szó helytelen fordítása is, ami mind hajnalt, mind fehéret is jelent. A húsvét napját a fehér szín napjának tekintették, hiszen a gyülekezet újonnan megkeresztelt tagjai fehér ruhát viseltek a húsvéti alkalmakon. A keresztyének a húsvétot sok európai országban páskának nevezik, amely a héber peszah szóból származik, ami páskaünnepet jelent.
[Törölt felhasználó] üzente 15 éve
A heliopoliszi templomban a tojást egy félholddal állították fel, egy másik tojást pedig kígyóval csavartak körül. Higinusz, a tudós egyiptomi írja Meséi-ben: Egy csodálatos nagyságú tojás - mondják - hullott alá az égből az Eufrátesz folyóba. A halak kigörgették a partra, ahol egy galamb ült rá, hogy kiköltse, és Venus jött elő belőle, a későbbi szír istenné, azaz Astarte! Így lett a tojás Astarte (Szemiramisz) szimbóluma! A tojás a bárkát jelentette, amelyben az özönvíz idején az emberi faj védelmet talált, mint a csirke a tojásban, mielőtt kikel. Ez a világtojás volt tehát az a tojás, amelybe az emberi faj be volt zárva. A tojás használata, amelyben a világ el volt rejtve, a következőt jelenti: a tojás héberül: baitz, nőnemű alakja: baitza. A kaldeus és föníciai nyelvben a baitz baith vagy baitha lesz, ami házat jelent. A tojás, amely a vízben úszott, az új világ elemeit tartalmazta, és a tojáson ülö galamb a babiloni tanítás szerint a szent szellemet jelképezte. Ezen módon az 1Mozes 1,6-8-nak más magyarázatot adtak. A titokzatos tojást a babiloni istennének, Astarténak (Szemiramisznak) tulajdonították, akit a világ jótevőjének tekintettek. Astarte bálványimádó hívei azt tartották, hogy ő már az özönvíz előtti időkben is élt, és minden bántódás nélkül jutott át az özönvízen az új világba.
Mátis Éva üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Mátis Éva üzente 15 éve
Tojás
"Az életet hordozó csira jellegzetes formájával egyetemes képzet
szerint a szférikusnak elképzelt kozmosz jelképe.
A teremtésmitoszok egy csoportja a világ keletkezését mint
tojásból történő megszületést irja le.... A tojás elsődlegesen
női szimbólum -de nem kizárolagosan, a feltöretlen őstojás
gyakran androgün- anyaság, Földanyajelkép, mely ovális
természeti és kultikus tárgyakban öltött testet...
A húsvét is az ősi tavaszünnepek keresztény örököse,-
megújulás, újjászületés-éppen ezért kötődhet hozzá olyan
szorosan a tojás kultusza, különösen a keleti egyházakban:
már a 4. században egyházi áldásban részesitették.
A vallásos szimbolikában a föltámadt Krisztust jelképezi."
et cetera....
Mátis Éva üzente 15 éve
Heuréka! Új Paradigma! Mi volt előbb? A tojás, vagy a nyű?
Pardon, nyúl. (ezek az ékezetek...)
A szimbolikus kommunikáció állandóan jelen van a társadalmak
életében -olvasom a Jelképtárban. Az emberi kultúra működése
elválaszthatatlan a jelek és jelképek használatától.
"A nyúl alakja gyakran kapcsolódhat...alapvetően mindahhoz,
aminek a termékenységhez, bőséghez, bujasághoz, pazarláshoz,
mértéktelenséghez köze van.
A keresztény szimbolikában a védtelen nyúl annak a keresztény
személynek a szimboluma, aki az ördög elől Krisztushoz menekül,
s belé helyezi megváltásának reményét. Mária lábai alatt a nyúl
azt jelképezi, hogy a Szűz legyőzte vágyait. Szent Ambrus a
nyulat prémjének váltogatása miatt a feltámadás szimbolumának
értelmezte... A húsvéti nyúl alakjában pedig a tavasz megújulásának
és a feltámadás -újjászületés párhuzamos eszmeköre egyesül."
Batori Zoli üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Batori Zoli üzente 15 éve
Azert a leg erdekesebb jelenseg,a "nyuszitojas".Az egy termeszetes ismeret,hogy a nyusziknak kerek tojasuk van,de rendszerint kissebb,mint amit husvet tajan neki tulajdonitunk.Hogy is jon a csizma az asztalra?Mit keres Krisztus megfeszitese,es feltamadasa emleke napjan a Nyuszitojas az asztalon?
gyarmati maria üzente 15 éve
"Léte, tehát olyan egyetemes kiterjedésü, hogy jelen életünket is befolyásolja
és segíti.
" SZIVÜNKBEN JÉZUSSAL KÖNNYEBB AZ ÉLET/TÜNK"
"LÉTEZÉSE MINDANNYIUNK LÉTE - NEM HIÁBA VOLT VALÓ "
jé csak egy tojás - és- benne van - A MINDEN
törlés