Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Tanuld megkülönböztetni a valódit a hamistól,
az örökké-változót
az örökké-valótól.
Mindenekfölött pedig tanuld elkülöníteni
az
észbeli tudást a szív bölcsességétől,
a „Szem tanát” a „Szív
tanától”.
(A Csend hangja)
„A SZÍV TANA” cím
alatt egy sorozat apró cikket közlünk itt, melyek nagyrészt indiai
barátok leveleiből való kivonatokból állanak. Nem kívánnak ezek
„tekintélyként” hatni, hanem csak mint gondolatok, melyek többeknek
közülünk segítségére voltak és amelyeket meg szeretnénk osztani
másokkal. Csakis olyanoknak van szánva, akik eltökélték, hogy
megpróbálják a Magasabb Életet élni, és azokhoz szólnak, akik tudják,
hogy ez az élet határozottan a Tanítványság Ösvényéhez vezet ama Nagyok
alatt, Akik a múltban járták ezt az Ösvényt és a földön maradtak
avégből, hogy másokat is reá vezessenek. Ezekben a levelekben kifejezett
gondolatok minden vallás tulajdonát képezik, de a kifejezésmód és az
érzelem indiai. Az odaadásnak az a nemes és erős fajtája ez, ami Keleten
Bhakti-nak neveznek – az az odaadás, ami teljesen alárendeli magát
Istennek és annak az Isteni Embernek, aki által Isten testben nyilvánul
meg az Őt imádó számára. Ez a Bhakti sehol se jutott tökéletesebben
kifejezésre, mint a hinduizmusban. Ezeknek a leveleknek írói hinduk, kik
szokva vannak a szanszkrit nyelv pazar gazdagságához és megpróbálták valamelyest
halvány összhangba hozni anyanyelvük költői bájával. A nyugati népek
hűvössége és tartózkodó méltósága csakúgy, mint érzelmi titkolózása
teljesen idegen a vallásos érzésnek attól a kiáradásától, mely olyan
természetszerűleg bugyog fel a keleti ember szívéből, mint a pacsirta
éneke. Itt-ott találunk a nyugaton is igazi Bhakta-t (odaadó imádót),
mint pl. Kempis Tamás, Szent Teréz, a Keresztről elnevezett Szt. János,
assisi szent Ferenc, magyarországi Szt. Erzsébet. De a nyugati ember
vallásos érzése, bármennyire mély és igaz is, inkább hallgatag és
visszavonulásra hajló. Azok, akik visszariadnak a vallásos érzelem
kifejezésétől, nem fognak segítséget találni ezekben a levelekben és nem
is nekik szántuk őket.
Forduljunk most a Magasabb Élet egyik
legkifejezettebb ellentétének szemléléséhez. Mindnyájan tudjuk, hogy a Misztérium olyan kívánalmakat állít elénk, amelyek bizonyos
elszigetelést és szigorú önfegyelmet követelnek. Azt
tanultuk, hogy lemondás és önuralom kívántatik attól, ki a Templom
küszöbét át akarja lépni. A Bhagavad Gíta folyvást hangoztatja
tanításaiban a fájdalom és öröm iránti közömbösséget, a tökéletes
egyensúlyt minden körülmények között, ami nélkül igazi Út nem
lehetséges. A Tannak ezt az oldalát elméletben mindenki
elfogadja, és egynéhányan engedelmesen meg is próbálják magukat szerinte
formálni. A másik oldalával „A Csend hangja” foglalkozik,
és ez az az együttérzés minden érző lénnyel, az a gyors visszahatás
minden emberi szükségre, amelynek tökéletes kifejeződése Azokban, Akiket
mi szolgálunk, az „Irgalom Mesterei” címet adta Nekik.
Ez az,
amire praktikus és mindennapi értelmében, ezek a levelek irányítják
gondolatainkat, és ez az, amit mindennapi életünkben leginkább
elhanyagolunk, bármennyire megillesse is szívünket szépsége a maga
tökéletességében. Az igazi "fényhordozó", míg önmagának legridegebb bírája,
legszigorúbb munkaadója, a körülötte levőknek legmegértőbb barátja,
leggyengédebb segítője. Az együttérzés eme gyengédségének és erejének
elérése kellene tehát, hogy mindegyikünk célja legyen, amit csakis úgy
érhetünk el, ha szakadatlanul gyakoroljuk ezt a gyengédséget és
együttérzést kivétel nélkül minden és mindenki iránt, aki és ami
bennünket körülvesz. A leendő birtokosnak annak a személynek kell
lennie, akihez mindenki legszívesebben fordul bánatában, aggodalmában,
vétkezésében – bizton tudva, hogy nála együttérzésre, segítségre talál. A
legkevésbé vonzó, a legunalmasabb, a legbutább, a legvisszataszítóbb is
azt kell érezze, hogy legalább benne barátra lelt. Minden sóvárgás a
jobb élet után, minden legkisebb vágyódás az önzetlen szolgálás után,
minden félig kifejezett kívánság a nemesebb élet után, őbenne olyan
segítőt kell, hogy találjon, aki kész bátorítani és erősíteni, úgy, hogy
a jónak minden csírája növekedni kezdjen az ő szeretetteljes
természetének serkentő és melengető hatása alatt.
A szolgálás
ilyen hatalma elérésének feltétele: önnevelés a mindennapi életben.
Először is szükséges, hogy elismerjük azt, hogy az ÉN mindenkiben egy;
úgy, hogy mindenkiben, akivel érintkezésbe kerülünk, eltekintünk
mindattól, ami a külső burokban szeretetre nem méltó és elismerjük a
szívben lakozó ÉN-t. A második dolog az, hogy valónak érezzük – nemcsak
elméletileg, hanem szívünkkel – azt, hogy az ÉN arra törekszik, hogy
kifejezze magát a gátló külsőségeken keresztül, és hogy a benső
természet önmagában véve szeretetre méltó és csak a körülvevő burkok
torzítják el számunkra. Ezután azonosítanunk kell magunkat evvel az
ÉN-nel, mely valóban lényegében mi magunk, és együttműködnünk vele a
kifejezését gátló alacsonyabb elemek elleni harcban. És mivel
testvérünkben a saját alacsonyabb természetünkön keresztül kell
dolgoznunk, a sikeres segítésnek egyedüli módja az, hogy úgy lássuk a
dolgokat, ahogy az a testvér látja őket, az ő korlátozásaival,
előítéleteivel, eltorzított látóképességével. Ha így látjuk őket, és
alacsonyabb természetünkben megilletődünk tőlük, segíthetjük őt az ő
módján, nem a miénken, mert csakis így segíthetünk igazán. Itt kezdődik
az okkult nevelés.
Megtanuljuk, hogy visszavonuljunk alacsonyabb
természetünktől, tanulmányozzuk, érezzük érzelmeit anélkül, hogy azok
hassanak reánk, és így, míg érzelmileg tapasztalunk, értelmileg ítélünk.
Ezt
a módszert kell alkalmaznunk testvérünk segítésére, és amíg úgy érzünk,
mint ő érez, mint a felhangolt húr társának hangját adja vissza, úgy
kell szabaddá lett „Én”-ünket használnunk arra, hogy ítéljünk,
tanácsoljunk, felemeljünk, úgy azonban, hogy testvérünk tudatában legyen
annak, hogy az ő jobbik természete az, amely a mi ajkunkon át
megnyilatkozik.
Arra kell vágynunk, hogy legjavunkat megosszuk. A
Szellem élete nem felhalmozásból, hanem adásból áll. Gyakran a mi
„legjavunk” talán nem vonzza azt, akit segíteni próbálunk, csakúgy,
amint nemes költészet nem vonzza a kis gyermeket; ilyenkor azt a
legjobbat kell adnunk, amit ő tud asszimilálni és visszatartanunk a
másikat, nem azért, mert fukarkodunk vele, hanem mert neki még nincs reá
szüksége. Így segítenek bennünket, kik Hozzájuk képest gyermekek
vagyunk, a Könyörület Mesterei és hasonló módon kell nekünk iparkodnunk
azokat segíteni, akik fiatalabbak nálunk a Szellem életében.
Ne
feledjük el azt se, hogy azt a személyt, aki bármelyik pillanatban
velünk van, a Mester adta mellénk, azért, hogy szolgáljuk. Ha
gondatlanság, türelmetlenség, közöny által elmulasztjuk őt segíteni,
Mesterünk munkáját mulasztottuk el. Sokszor elmulasztjuk ezt a közvetlen
kötelességet azáltal, hogy más munkába merülünk el, és nem értjük meg,
hogy a hozzánk küldött emberi lélek segítése abban a pillanatban igenis a
mi dolgunk. Emlékeztetnünk kell önmagunkat erre a veszélyre, mely olyan
furfangos, mivel egyik kötelesség álcázza a másikat és a belátás
mulasztása teljesítménymulasztás. Nem szabad ragaszkodnunk még semmiféle
különleges munkához sem. Igaz, hogy folyvást munkálkodnunk kell, de
szabad és „parancsra kész” lélekkel, készen arra, hogy az Ő leghalkabb
suttogását is meghalljuk, Kinek esetleg szüksége van a mi szolgálatunkra
valaki gyámoltalan iránt, kit Ő általunk akar segíteni.
Az
alsóbb én iránti szigorúság, melyről fentebb beszéltünk, egyik feltétele
ennek a segítő szolgálatnak, mert csak az eléggé szabad arra, hogy
tökéletes együttérzést adjon másoknak, aki önmagával szemben közömbös
fájdalom és öröm iránt. Nem kívánva semmit önmaga számára, odaadhat
mindent másoknak. Nem szeretve önmagát, mások számára a szeretet
megtestesülése lesz.
Az élet könyve az, amire
legfőbb figyelmünket kell fordítanunk. Más könyveket csak azért
tanulmányozunk, hogy élhessünk. Mert a tanulmányozás, csak eszköze a léleknek. Mesterünk lábaihoz az élet vezet, nem a tudás, a
tisztult szív, nem a jól megtöltött fej.
Ez a szó „odaadás” a
kulcsa minden haladásnak a spirituális életben. Ha munkánkban a szellemi
mozgalom növekedését, nem hízelgő sikert; a Mesterek szolgálatát, nem
saját önkielégültségünket keressük, akkor időleges balsikerek nem fognak
bennünket elbátortalanítani, sem a fellegek és élettelenség, amiket
belső életünkben esetleg tapasztalunk.
Ha a szolgálat kedvéért
szolgálunk, nem a szolgálatban érzett örömért, határozott lépést tettünk
előre, mert ekkor kezdjük elérni azt az egyensúlyt, azt a
kiegyenlítettséget, amely képesít bennünket arra, hogy balsikerben és
sikerben, belső sötétségben és belső világosságban egyforma
megelégedéssel szolgáljunk. Ha elértük azt, hogy annyira uralkodunk a
személyiségen, hogy igazi örömet érzünk, amikor a Mesterért dolgozhatunk
akkor is, ha az a munka fájdalmat okoz az alacsonyabb természetnek,
akkor a következő lépés az, hogy éppen olyan szívvel-lélekkel és éppen
olyan teljes erőnkkel dolgozunk, ha ez az öröm és világosság sötét
felhőbe van burkolva. Másképp esetleg a Szenteket szolgálva önmagunkat
szolgáljuk – vagyis azért szolgálunk, amit Tőlük kapunk, a tiszta
szeretetért való szolgálás helyett.
Ameddig az önkeresésnek ez a
kifinomult alakja fennáll, addig veszélyben forgunk, hogy elpártolunk a
szolgálástól, ha sokáig sötétség vesz körül bennünket, és ha belülről
élettelennek és reménytelennek érezzük magunkat. A szellemnek ebben az
éjjelében teljesül a legnemesebb szolgálat, ekkor szakadnak el az
alacsonyabb én utolsó húrjai.
Azért helyezünk ilyen nagy súlyt az
odaadásra, mert mindenfelé azt tapasztaljuk, hogy a személyes én
előtérbe helyezése veszélybe dönti a törekvőket és akadályozza a Mester
munkáját. Ez a mi ellenségünk, itt a harcterünk. Ha ezt egyszer belátta a
törekvő, örömmel kellene mindennapi életében üdvözölnie mindent, ami
személyiségéből lecsíp valamit és hálásnak lennie mindazok iránt a
„kellemetlen személyek” iránt, akik lábaira hágnak, érzékenységeit
sértegetik, és önszeretetét megingatják. Ezek az ő legjobb barátai,
leghasznosabb segítői és sohase szabadna mással viseltetni irántuk, mint
hálával azért a szolgálatért, amit legveszélyesebb ellenségünk
megtörésével tesznek.
Ha így nézzük a mindennapi életet, az Isten iskolájává válik és elkezdjük elsajátítani azt a tökéletes
egyensúlyt, amely a Tanítványság magasabb fokain megkívántatik, mielőtt
mélyebb tudást és evvel hatalmat adhatnak kezeinkbe. Ahol hiányzik a
nyugodt önuralom, közömbösség személyes dolgokkal szemben, derűs odaadás
a másokért való munka iránt, ott nincs igazi Tudás, se valódi
spirituális élet. Az alacsonyabb pszichizmus nem kívánja meg egyikét sem
ezeknek a tulajdonságoknak, ezért kapnak mohón utána a
pszeudo-okkultisták; de a Tiszta Fény megkívánja ezeket
jelöltjeitől és megszerzésük feltétele az újoncok előcsarnokába való
belépésnek. Legyen azért minden törekvőnek célja az, hogy a szolgálásban
gyakorolja magát, hogy szigorú önfegyelmet gyakoroljon, hogy „ha a
Mester a szívébe tekint, ne lásson benne foltot”. Ekkor a Mester kéznél
fogja őt és tovább vezeti.
ANNIE BESANT
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!