Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szeretetet, a hosszú életet, az
egészséget, a bőséget és a többi jó dolgot sem mástól kapjuk; saját
múltbeli helyes tetteink következménye, hogy ma minden jót élvezhetünk.
Hasonlóképpen, a létezés negatív oldalait, például a rövid életet, a
betegséget, a szegénységet és az összes többi nemkívánatos dolgot sem
valami rajtunk kívülálló dolog okozza, hanem a múltban elkövetett
helytelen tetteink váltják ki.
Ha az ember valóban meg akar
szabadulni a szenvedéstől, és boldogságot szeretne tapasztalni, nagyon
fontos, hogy az okokkal dolgozzék. Ha nem így tesz, nem várhat el
semmiféle eredményt. Minden egyes dolognak megvan a maga oka, mégpedig
teljes oka; a dolgok nem jöhetnek létre csak úgy mindenféle ok nélkül. A
dolgok nem a semmiből bukkannak elő, és sem elégtelen, sem nem
megfelelő ok nem válthatja ki őket. Tehát minden szenvedés oka a
helytelen cselekvés.
A helytelen cselekvés alapjában véve annyit tesz,
hogy nem ismerjük a valóságot, a tudat igaz természetét. Ahelyett, hogy
belátnánk a tudat valódi természetét, egy „én”-hez ragaszkodunk,
mégpedig anélkül, hogy bármiféle logikus okunk lenne rá. Mindannyiunk
természetes hajlama, hogy egy „én”-hez ragaszkodjék, hiszen annyira
hozzászoktunk már ehhez. Olyan szokás ez, amit kezdettelen idők óta
alakítgatunk.
Azonban, ha alaposan vizsgálódunk és kutatunk, nem
találjuk az ént. Ha van én, akkor szükségszerűen testnek, tudatnak vagy
névnek kell lennie. A név pedig üres, úgy, ahogy van, hiszen bárkinek
adhatunk bármilyen nevet.
Ugyanez áll a testre is. Azt mondjuk: „az én
testem”, ugyanúgy, ahogy azt emlegetjük: „az én házam, az én kocsim, az
én otthonom, az én hazám”, tehát a test és az „én” különáll egymástól.
Ha megvizsgáljuk testünk minden részét, sehol sem találunk semmit,
amit „én”-nek, „magunk”-nak nevezhetnénk. Csupán sok dologról van szó,
amiből összeáll az, amihez mint „test”-hez avagy „én”-hez ragaszkodunk.
Ha a fejünk búbjától a lábujjunk hegyéig megvizsgáljuk testünket,
sehol nem találunk semmit, amit énnek hívhatnánk. A test nem az én,
hiszen több különböző része van. Az emberek pedig akkor is életben
maradnak, ha bizonyos testrészeik hiányoznak, tehát a test nem az én.
Ugyanez vonatkozik a tudatra is. Azt gondoljuk, hogy
esetleg a tudat az én, de úgy áll a dolog, hogy a tudat
pillanatról-pillanatra változik, folytonos változásban van. És az
elmúlt tudat már sehol sincs, eltávozott. És nem nevezhetjük énnek azt,
ami már elmúlt. A jövőbeli tudat pedig még nem kelt fel. És nem
nevezhetjük énnek azt sem, ami még nem kelt fel. A jelenlegi tudat
pedig folyton-folyvást, minden egyes pillanatban változik. Csecsemőkori
tudatunk és felnőttkori tudatunk nagyon is különbözik, és e két
különböző tudat nem jelenhet meg egyidejűleg. A tudat folyamatosan,
mindig, pillanatról-pillanatra változik – és nem nevezhetjük énnek azt,
ami folytonos változásban van.
Tehát, a néven, a testen és a tudaton kívül nincs
semmi olyasmi, amit énnek nevezünk, de régen rögzült szokásunk miatt
mindannyiunkban ott az énhez való ragaszkodás erős hajlama. Nem látjuk
be a tudat igaz természetét, ehelyett – mindenféle logikus indok nélkül
– az énhez kötődünk. Amíg megvan bennünk ez a hajlam, olyanok vagyunk,
mint az az ember, aki kígyónak véli a színes kötelet. Amíg nem
ismerjük fel, hogy csak kötél, nem kígyó, addig félünk és szorongunk.
Amíg az énhez kötődünk, addig szenvedésben lesz részünk. Az énhez való
ragaszkodás pedig minden szenvedés gyökere. Nem ismerjük a valóságot,
nem vagyunk tisztában a tudat igaz természetével, s ezért az énhez
ragaszkodunk.
Ha van „énünk”, akkor
természetesen vannak „mások” is. Az „én és a más” az „én”-en alapszik,
éppúgy, ahogy a jobb és a bal függ egymástól: ha van jobb, balnak is
lennie kell. Ugyanígy, ha van én, mások is vannak. Ha van énünk és
vannak a mások, akkor kötődni kezdünk azokhoz, akik a mi oldalunkon
állnak, barátainkhoz és rokonainkhoz, és gyűlölet támad bennünk a
„mások” irányában, azok iránt, akikkel nem értünk egyet, azok iránt,
akik más véleményen vannak, akik másképp gondolják a dolgokat. Ez a
három fő méreg, melyek fogva tartanak minket a szamszárában, a
tévképzetek ezen hálójában. A három fő méreg a nemtudás vagyis a tudás
hiánya, az énhez való tapadás vagyis a ragaszkodás avagy vágy, és a
gyűlölet. Ezekből támad a többi szennyeződés, például az irigység és a
büszkeség. És ha ezek megvannak, cselekedeteket hajtunk végre. Ha pedig
teszünk valamit, az olyan, mintha termékeny talajba vetnénk magot, ami
a maga idejében eredményt érlel majd. Így hozunk létre karmát újra meg
újra, és így ragadunk bele a létezés birodalmaiba.
Ahhoz, hogy teljesen megszabaduljunk a szamszárából,
szükségünk van arra a bölcsességre, mely képes elmetszeni a szamszára
gyökerét – a bölcsességre, amely felismeri az éntelenséget. Ez a
bölcsesség is a módszeren alapszik. A módszer felhalmozása nélkül nem
tudjuk felkelteni a bölcsességet, bölcsesség nélkül pedig nem lehet
birtokunkban a helyes módszer. Ahogy a madárnak is két szárny kell,
hogy felröppenjen, éppúgy van szükségünk a módszerre és a bölcsességre
egyaránt ahhoz, hogy elérjük a megvilágosodást. A legfontosabb és
leghatékonyabb módszer a szerető kedvességen, a mindent átfogó
szereteten és együttérzésen alapszik. Ebből kel fel a bódhicsitta, a
megvilágosodás gondolata, ami nem más, mint az őszinte óhaj, hogy
minden érző lény javára elérjük a tökéletes megvilágosodást. Ha megvan
bennünk ez a gondolat, akkor minden helyes és erényes cselekedet
természetes módon beteljesül.
Másrészt, szükségünk van a bölcsességre, ami belátja
minden jelenség igaz természetét – legfőképpen a tudatét, hiszen a
szamszára és a nirvána, vagyis minden gyökere a tudat. Ahogy Buddha
urunk mondta: „Ne merülj el a helytelen tettekben, próbálj erényes
tetteket gyakorolni, s szelídítsd meg tudatod.” Ez a Buddha tanítása.
Saját vad tudatunk a hibás: ezért keveredünk bele a szamszárába, ezért
kap fel minket a létezés kereke. A Buddha nyolcvannégyezer tanításának
egy a célja: hogy megszelídítsük tudatunkat. Végül is minden a tudat. A
tudat az, ami szenved, a tudat az, ami boldogságot tapasztal, a tudat
az, ami a szamszárába bonyolódik és a tudat az, ami eléri a szabadulást
vagy a megvilágosodást. Tehát amikor felismerjük a tudat valódi
természetét, minden más dolgot, minden külső és belső jelenséget is
természetes módon felismerünk.
Mi hát a tudat? Ha megkíséreled
felkutatni, sehol sem találod. Nem bökhetsz valamelyik testrészedre,
mondván, hogy az a te tudatod. A tudat nincs a testen belül, nincs a
testen kívül, és a kettő között sincs. Ha valami létezik, egy bizonyos
alakúnak és színűnek kell lennie, de a tudatot semmilyen alakban vagy
színben nem találjuk. A tudat természete tehát az üresség.
Ám amikor azt mondjuk, hogy minden üres és nem
létezik, az nem jelenti azt, hogy konvencionális értelemben nem
létezik. Végül is a tudat az, ami a helytelen tetteket teszi, a tudat
az, ami a helyes tetteket teszi, a tudat az, ami szenvedést tapasztal
és így tovább. Tehát természetesen van tudat, hiszen nem vagyunk
halottak vagy öntudatlan lények. Tudatos élőlények vagyunk, és mindig
ott van bennünk a tudatosság folytonosságának folyama. A tudat
világossága is folytonos, olyan, mint az égő gyertyaláng. A tudat
jellegzetessége a világosság. Semmilyen formában vagy színben, sehol
nem találjuk, de van egyfajta folyamatos világosság. Ez a tudat
jellegzetessége. És e kettő, a világosság és az üresség
elválaszthatatlan, éppúgy, ahogy a tűz és a forróság sem különíthető
el. A világosságot és az ürességet nem lehet elválasztani, és ezen
elválaszthatatlanság a tudat természetes, eredeti lényege.
Hogy ezt az állapotot megtapasztalhassuk, fontos,
hogy először a bevezető gyakorlatokat végezzük el. Ezen gyakorlatokkal
érdemet is felhalmozunk. A legjobb, ha a belátó bölcsességen
meditálunk. Ehhez elő kell készíteni jelenlegi tudatunkat, a közönséges
tudatunkat, ami folyamatosan elmerül a gondolatok folyamában. Az
efféle elfoglalt, izgatott tudat nem lesz a belátó bölcsesség alapja.
Először tehát fel kell építenünk az alapot az összpontosítás révén, a
helyes módszer alkalmazásával. Az összpontosítással tudatunkat stabil
állapotba próbáljuk hozni, és azután a stabil világosságra és
egyhegyűségre hagyatkozva a belátó bölcsességen meditálunk, és így
felismerjük a tudat igaz természetét. Ám az efféle felismeréshez
hatalmas mennyiségű érdemre van szükségünk, az érdem felhalmozásának
leghatékonyabb módszere pedig a bódhicsitta ápolása.
A dolgok valódi természetét tehát a módszer és a
bölcsesség révén ismerhetjük fel. És ha felismertük, ezen belátásra és a
gyarapodó bölcsességre támaszkodva végül elérkezünk a teljes
felismeréshez, és elérjük a megvilágosodást.
Õszentsége Szakja Trizin( Ngavang Kunga Tekcsen Palbar Szampel Vangi Gyalpo) |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!