Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az anyai szeretet a gyerek életének és szükségleteinek feltétlen igenlése. De ehhez a jellemzéshez itt egy
fontos kiegészítést kell tenni. A gyerek élete igenlésének két aspektusa
van; az egyik a törődés és felelősségtudat, amely feltétlenül szükséges
a gyerek életének és növekedésének a megóvásához. A másik vonatkozás
túlmegy a puszta megóváson. Ez az a magatartás, amely a gyerekbe
beleplántálja az életszeretetet, amely megadja neki azt az érzést, hogy
jó élni, jó kisfiúnak vagy kislánynak lenni, jó itt lenni ezen a földön!
Az anyai szeretetnek ezt a két aspektusát nagyon tömören fejezi ki a
bibliai teremtéstörténet. Isten megteremti a világot és az embert. Ez
megfelel az egyszerű törődésnek és a létezés igenlésének. De Isten
továbbmegy ennél a minimális követelménynél. Mindennap, miután a
természet - és az ember - meg van teremtve, Isten azt mondja: ”Ez jó.”
Az anyai szeretet ezen a második lépcsőfokon azt érezteti a gyerekkel:
jó, hogy megszületett; nemcsak az életben maradás vágyát, hanem az élet
szeretetét is elülteti benne. Ugyanennek az eszmének a
kifejeződéseként értelmezhetünk egy másik bibliai szimbolizmust is. Az
ígéret földje (a föld mindig anyaszimbólum) ”tejjel-mézzel folyó". A tej
a szeretet első aspektusának, vagyis a törődésnek és az igenlésnek a
jelképe. A méz az élet édességét jelképezi, az élet szeretetét és az
életben levés boldogságát. A legtöbb anya képes rá, hogy ”tejet" adjon,
de csak kevesen tudnak ”mézet" is adni. Hogy mézet adhasson, ahhoz az
anyának nemcsak ”jó anyának", hanem boldog embernek is kell lennie - és
ez már keveseknek sikerül. A gyerekre tett hatást aligha lehet
eltúlozni. Az anya életszeretete éppoly ragályos, mint a szorongása.
Mindkét magatartás mélyen kihat a gyermek egész személyiségére; könnyű
megkülönböztetni egymástól azokat a gyerekeket - és felnőtteket -, akik
csak ”tejet" kaptak, azoktól, akik ”tejet és mézet" kaptak. Ellentétben a
felebaráti szeretettel és a szerelemmel, amely egyenrangúak közti
szeretet, az anya és a gyermek viszonya eredendően egyenlőtlen: az
egyik félnek mindenben segítségre van szüksége, és a másik fél ezt
megadja neki. Ennél az altruista, önzetlen jellegénél fogva szokás az
anyai szeretetet a szeretet legmagasabb rendű fajtájának és a
legszentebb érzelmi köteléknek tartani. Úgy tetszik azonban, hogy az
anyai szeretet igazi próbaköve nem a csecsemő szeretete, hanem a növekvő
gyereké. Csakugyan, az anyák túlnyomó többsége szerető anya mindaddig,
amíg a csecsemő kicsi és teljesen tőle függ. A legtöbb nő akar gyereket,
boldog az újszülött gyerekével, és buzgón gondoskodik róla. Jóllehet a
gyerektől nem kap érte semmit cserébe, kivéve egy-egy mosolyt vagy az
arcán az elégedettség kifejezését. A szeretetnek ez a készsége részben
alighanem az ösztönvilágban gyökerezik, amely az állatoknál éppúgy
megtalálható, mint a női nemben az embereknél. De bármekkora legyen is
ennek az ösztöntényezőnek a súlya, vannak az anyai szeretet e típusának
jellegzetesen emberi lélektani összetevői is. Lehet narcisztikus eleme
az anyai szeretetnek. Minthogy a csecsemőt még önmaga részének érzi,
szeretete és rajongása lehet nárcizmusának kielégülése is. Indíték lehet
az anya hatalomvágy birtoklási vágya is. A teljesen gyámoltalan és
kiszolgáltatott gyermek természetes tárgya a hatalmi és birtoklási vágy
kiélésének.
Bármilyen gyakoriak legyenek is ezek a motivációk, valószínűleg kevésbé
fontosak és kevésbé egyetemesek, mint az, amelyet
transzcendenciaszükségletnek nevezhetünk. Ez a transzcendenciaszükséglet
az ember egyik legalapvetőbb szükséglete, öntudatának tényében
gyökerezik, abban a tényben, hogy nincs megelégedve a kreatúra
szerepével, hogy nem tudja magát a pohárból kidobott kockának elfogadni.
Teremtőnek szeretné magát érezni,
aki túllép a teremtettség passzív szerepén. Sokféle módja van e
teremtésigény kielégítésének; a legtermészetesebb és a legkönnyebb is az
anya gondoskodása és szeretete a teremtménye iránt. Meghaladja önmagát a
csecsemőben, iránta érzett szeretete értelmet és jelentőséget ad az
életének. (A férfi képtelen a maga transzcendenciaszükségletét
gyerekszüléssel kielégíteni, és ez arra ösztönzi, hogy mesterséges
dolgok és eszmék teremtésével haladja meg önmagát.) De a gyereknek fel
kell nőnie. Ki kell szakadnia az anyaméhből, el az anyamelltől; végül
pedig teljesen különálló emberi lénnyé kell válnia. Az anyai szeretet
igazi lényege a
gondoskodás a gyermek felnövéséről, és ez azt jelenti, hogy akarja a
gyermek elkülönülését. Szeretete ebben különbözik alapvetően a
szerelemtől. A szerelemben két, addig különálló ember eggyé válik. Az
anyai szeretetben két ember, akik egyek voltak, elkülönül. Az anyának
nem elég csupán megengednie, akarnia és támogatnia kell a gyermek
elkülönülését. Csak ezen a ponton válik az anyai szeretet olyan nehéz
feladattá, amelyhez önzetlenség kívántatik: hogy képes legyen mindent
odaadni és nem akarni érte cserébe semmit, csak a szeretett lény
boldogságát. Ezen a ponton vall is kudarcot sok anya. A narcisztikus, a
zsarnoki, a birtokolni vágyó nő addig tud ”szerető" anya lenni, amíg a
gyerek kicsi. Csak a valóban szerető asszony, akit boldogabbá tesz, ha
ad, mint ha elvesz, aki erősen gyökerezik a saját létében, csak az tud
szerető anya lenni, amikor gyereke az elkülönülés folyamatában van. A
felnövő gyerek iránti anyai szeretet, az a szeretet, amely nem akar
semmit önmagának, talán a legnehezebben megvalósítható formája a
szeretetnek, és fölöttébb megtévesztő amiatt, hogy olyan könnyű az
anyának a kisbabát szeretnie. De épp e nehézség miatt, egy nő csak akkor
tud igazán szerető anya lenni, ha tud szeretni; ha képes rá,
hogy szeresse a férjét, a többi gyereket, idegeneket, minden emberi
lényt. Az a nő, aki nem tud szeretni ebben az értelemben, lehet gyengéd
anya, amíg a gyereke kicsi, de nem tud szerető anya lenni - aminek az a
próbája, hogy jó szívvel viseli el a különválást, és utána is ugyanúgy
szeret tovább.
Erich Fromm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!