Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
KISS IRÉN írása
A népéről holta után is gondoskodó, karizmatikus király eszméje a germán
hagyomány Barbarossa-legendájában is megjelenik. Rőtszakállú
/Barbarossa/ Frigyes német-római császár 1189-ben keresztes hadjáratra
indult, és
egy esztendővel később Kis-Ázsiában egy megáradt folyóban lelte halálát.
A német nép azonban nem tudta elhinni, hogy szeretett császára nem tér
vissza többé. Halála után sok történet keletkezett arról, hogy
Rőtszakállú Frigyes elrejtőzött, de ha országa veszélyben van, visszatér
majd népéhez.
Kaiserlautern közelében van egy szikla, benne mély hasadék. Azt mondják,
hogy egyszer valaki a hasadékba ereszkedett, s a hegy belsejében
meglátta Frigyest harcosaival. A császár üzent népének, hogy hosszú idő
múlva visszatér hozzájuk a földre.
Mások azt hiszik, hogy Thüringia Kyffhauser nevű hegyének barlangjában
ül egy padon, kerek kőasztal mellett. Fején aranykorona, szemével
pislog, vörös szakálla olyan hosszúra nőtt, hogy kétszer körüléri a
kerek asztalt. Ha harmadszor is körüléri, Frigyes császár visszatér.
Minden száz esztendőben egyszer egy törpét küld a hegytetőre, hogy
megnézze, röpködnek-e még a hollók a hegy körül. Amíg a törpe látja a
hollókat, addig marad Frigyes császár a barlangban. Ha visszatér,
felakasztja pajzsát egy száraz ágra: akkor az ág kizöldül, és jobb idők
jönnek.
Ebben a látomásban a Barbarossát rejtő hegy megkövesedett Noé bárkájának
tűnik. A bibliai Vízözön-történetben is eredetileg nem galamb, hanem
holló röppen föl a bárkából, hogy megnézze: van-e már szárazföld a
láthatáron.
A száraz ág kizöldülése a barlangban ugyanolyan üzenetet hordoz, mint a
Noénak vitt olajág: az apokaliptikus idők elmúltával új föld és új ég
teremtetik, a szaturnuszi aranykor visszatér.
Barbarossa császár szaturnuszi eredetét vörös szakálla tanúsítja. A
kerek kőasztal, amelynél ül, Föld-jelkép. A Földet háromszorosan körül
érő vörös szakáll a Szentháromság működésének új ideje: egy új földi
Éden megteremtésének pillanata. Mindezek a motívumok egy germán
őshagyományban gyökerező Világkirályt rajzolnak meg számunkra.
János evangélista mondja a maga Jelenéseiben, az idők végén, az égi
szent Városnak a Földre való alászállása után: „És hallék nagy szózatot,
amely ezt mondja vala az égből: Imé az Isten sátora az emberekkel
van/21:3/.
A hivatkozott sátor a Szaturnuszé mint anyagi világ-teremtőé, mivel a
bolygók közül neki van sátor-jele. A Világkirály hagyománya másutt is
jelen van a Bibliában: vezérelvét kezdetben a próféták, majd az egyházi
rendalapítók képviselik. René Guénon azt feltételezi a maga, a tárgyban
irt tanulmányában /Le Roi du Monde/, hogy ennek a titkos világközpontnak
a kivetülései az újszövetségi Háromkirályok is, mint az egyházi, a
világi és a földöntúli elv képviselői. Amikor a betlehemi Gyermeknek
hódolnak, királyként, épként és prófétaként üdvözlik őt.
Ugyanez a hagyománykutató metafizikai írásaiban véli: ha azt mondják,
hogy a Világkirály képviselője elrejtőzött, és a korszak végén
visszatér, az nem jelent mást, mint hogy Krisztus a Mennyben tartózkodik
addig, amíg újra el nem jön. Guénon úgy látja; hogy a Világkirály
megnyilvánulásainak csak időbeli és térbeli korlátai vannak, és ennek a
földöntúli uralomnak minden földi hatalom csak jelképes tükre.
Egy délszláv monda Mátyás király végső harcát ábrázolja a túlerővel
szemben. Most egy hársfa árnya nyújt menedéket a maroknyi csapatnak,
majd pedig a budai hegy jótékonyan kitárja ölét, megnyílik a kis csapat
előtt. Egy kerek kőasztalnál - a Kerek Asztal lovagjaiként - aludhatnak
ítéletnapig, mígnem üt az óra, felébrednek, kizöldül az a régi hárs és a
világ összes királya odakint várakozva ünnepli ezt az újjászületett
Mátyást.
Ő lesz ugyanis a világ összes népének királya, és egy hit uralja a
Földet. Lényegében Krisztussá válik.
Nem nehéz fölfedezni a kapcsolatot a Mátyás királyunkkal kapcsolatos
apokaliptikus várakozások és a barbarossa-mítosz között. Corvin Mátyás,
mint igazságos bíró, méltán azonosulhat a Végítélet bírájának
szellemével.
Régen a birodalmak urai a maguk módján még eljátszották a Világkirály
földi szerepét, a modern alkotmányos monarchiák azonban már csak
torzképei a régi szerepkörnek. Asszíria királyának címe még a következő
volt: „a nagy király, az erős király, a világmindenség királya, a négy
világtáj királya. Az iráni uralkodók címe pedig a királyok királya volt.
Napjainkra ezt az eszmét fokozatosan a világállam vagy világkormány
eszméje váltotta fel.
Úgy tűnik, ennek a látszólagos uralmi személytelenségnek csak a végidők
apokaliptikus eseményei, a kataklizmák vetnek véget. A jövendölések
szerint ennek a korszaknak a végén a Világkirály - Krisztusként - teljes
dicsőségében kell visszatérjen. új neve: a Béke Fejedelme.
János jelenéseinek végén a nagy parázna elnyeri büntetését és a Bárány a
maga menyegzőjére készül. Pál evangélista a következő leírását adja a
Pantokrátornak: „És látom, hogy az ég megnyílt, és ímé vala egy fehér
ló, és aki azon ül vala, hívatik vala Hívnek és Igaznak, és igazságosan
ítél és hadakozik./i9:11/
A fehér ló ugyanolyan Telihold-jelkép, mint amennyire a Pantokrátor
jáspis-trónusa is az. Ezt a különleges lófajtát nemcsak a honfoglaló
magyarok kedvelték: a hunokon túl - Hérodotosz leírása szerint - Kürosz
perzsa király is szent fehér olyakat tartott. Az iráni mitológiában
Tistrja termékenységisten a Szíriusz megtestesülése, a csillagok vezére.
Aranyzablájú fehér ló alakjában harcol Apaosa, a szárazság démona
ellen. A magyaroknál, az ó-irániaknál és a thrákoknál a királyság-eszme
jellegzetes eleme volt a fehér ló, mint az uralkodó isteni eredetének
jelképe. Az egyik székely törzs mindmáig egy fehér kancától származtatja
magát. A kelta mitológiában Embar pegazus Manannan tengeristen fia.
Az Apokalipszis látomásaiban áttételesen szereplő Pegazus csillagképet
az arabok „nagy lónak, a görögök Hipposznak nevezték. Ez a Vízöntő és a
Halak csillagképe mellett található az égbolton. Az asztrológiai
hagyomány szerint Magyarország a Nyilas - a keleti zodiákus szerint a Ló
- jegy uralma alatt áll. A manysiknál a Fehér Ló áldozat, és egyben
Isten-hordozó. A magyar mitológia Fehérlófiát a gonoszság szörnyeinek
legyőzése után griff ragadja a magasba. Egy régi magyar szarusótartón
kilenc ágú, vagyis a Szíriuszhoz kötött világfa-faragvány 1átható. Az
alsó szinten lovak, csikósok és tanyák vannak kifaragva, fölöttük két,
egymás felé forduló ló. A Világfa tetején Telihold, a zodiákus tizenkét
jegyével. A lovak száma öt, a Föld számával megegyezően.
„És az ő szemei olyanok, mint a tűzláng, és az ő fején sok korona: az ő
neve fel van írva, amit senki nem tud, csak ő maga.
És vérrel hintett ruhába van öltöztetve, és a neve Isten igéjének
neveztetik.
És mennyei seregek követik vala őt fehér lovakon, fehér és tiszta
gyolcsba öltözve./19:12,13,14/
A Pantokrátor fején a sok korona mindazon bolygókat jelenti, amelyeken
uralkodik. A vérrel hintett köntös azt jelzi, hogy a Megváltó a
végidőkben is hatalmas áldozatokat kénytelen hozni a világ
megváltásáért.
És az ő szájából éles kard jő vala ki, hogy azzal verje a pogányokat: és
ő fogja azokat legeltetni vasvesszővel: és ő nyomja a mindenható Isten
haragja hevének borsajtóját.
És az ő ruháján és tomporán oda vala írva az ő neve: Királyoknak Királya
és Uraknak Ura./I9:15,16/
A Pantokrátor szájából kijövő éles kard annak Logosz-minőségére utal,
amely hatalom jelen esetben az Ítélőbíróé. A pogányok vasvesszővel való
legeltetésének felvállalt feladata arról tanúskodik, hogy a Pantokrátor a
Napba öltözött Asszony fia, azaz maga az új világkirály. Ő az, aki
legyőzi a fenevadat és társát, a hamis prófétát, és összes követőiket,
és
mindezeket a kárhozottakat az Ítélet kénkővel égő tüzes tavába veti.
És az is ugyanő, aki új földet és eget teremt. Városa hatalmas Grál
Kehelynek ható, kozmikus ékkő.
Ehhez a nagyhatalmú Világkirályhoz képest a székelyek Csaba királyfia
nemzeti megváltónak tűnik. Egyénisége kétségtelen rokonságot mutat a
régi székely mondák Demuzi nevű istenével, aki csaknem ilyen néven volt
mezopotámiai termékenységisten /Dumuzi, Tammúz/. Minthogy anyja
juhistennő, ő maga lényege szerint az istennő báránya. Kultusza része
volt, hogy a hívek lisztet hintettek szét a mezőn, és azt vízzel
locsolták meg.
Mereskovszkij írja a Kelet titkainak szentelt könyvében, hogy Tammuz
misztériumainak Isten halála és feltámadása az értelme: a Bárányé, aki a
világ bűneit hordozza.
Ugyancsak Wass Albert jegyezte le a Hadak útja című székely regét,
melyben Csaba vezér felesketi a nemzetségfőket, hogy egy szép napon
visszaszerzik Attila országát. Mikor, jó idő elteltével, hatalmas
ellenség támadja meg a székelységet, „valahol távol, messze
szittyaföldön, gyeppel benőtt hun sírok megnyíltak hirtelen.
Csontváz-harcosok csontváz-paripákra szöktek s odafönt az égen a
csillagok ezrei láncba fonódtak, úttá tömörödtek, s a csillogó-fehér égi
úton nyargalva jött csontváz-serege élén Csaba vezér maga. Csillagot
szikrázott hun lovak patája, s halálszagú szél süvítette a félelmetes
intést:
- Ne bántsd a székelyt!
A betolakodó ellenség rémülten dobta el fegyverét a rettenetes sereg
láttára, s menekült, mintha eszét vesztette volna. Székelyek népe
megmentődött újra.
Azóta minden székely úgy tudja, hogy nagy veszedelem idején Csaba hunjai
megjelennek odafönt az égi úton, s megmentik a haláltusáját vivó
nemzetet. Akár Szent László megelevenedett váradi lovas szobra egy, a
tatárok ellen vívott kemény ütközetben.
Szent Istvánnal kapcsolatban is számtalan legendát őriz a népi
emlékezet. Ezek közül az egyik leginkább figyelemre méltó: a bánáti
Arács községben még elevenen él a hit, hogy államalapító királyunk
szabályos tizenhárom évente, neve napjának éjszakáján, megjelenik a
helyi középkori templom romjai között. Lidércfények közepette
aranypénzzel teli edényt szikráztat fel a kiváltságosak szeme előtt. Az
izzó üst tartalmát azonban eddig még senki nem volt méltó magával vinni.
Mondják, maga Szent István is a romtemplom alatt fekszik. Egyszer egy
kislánynak sikerült megtalálnia a hozzá vezető alagutat, és beszélnie
vele. Azt mondta, még nincs itt az ideje, hogy eljöjjön ínséget szenvedő
népének megsegítésére. A falu lakóinak addig is nincs egyéb feladata,
mint hogy megőrizzék ezt a templomot.
István király személyét illetően sem lényegtelen látni: hogyan
kapcsolódik a világkirály eszméje a szakrális királyság és a Szent
Korona kérdésköréhez. Kocsis István azt vallja legutóbbi „Magyarország
Szent Koronája” című tanulmánykötetében, hogy a beavatás teszi a
szakrális fejedelmet. Szakrális királynak lenni annyit tesz, mint
szüntelenül isten-ítélet alatt állani.
A szakrális királyt nem véletlenül nevezik Mátyáshoz hasonlóan
igazságosnak, és így minden jó védelmezőjének. Nemcsak Isten akarata
szerint uralkodik, de előbbi teljes támogatásával és védettségével is.
Ezért nem tudja őt emberi erő megsemmisíteni. Az ilyen király tehát
nemcsak Isten kegyelméből uralkodik, de Istennel egyetértésben, azaz
akarata közvetítőjeként. Ezért életét már az örökkévalóságban éli.
A világkirály azonban a szakrális királyok között is az első.
Uralkodóink közül elsősorban Szent László és Hunyadi Mátyás rendelkeztek
a világkirály adottságaival. Az osztjákok Világügyelő Férfinak nevezik
őt – valószínűleg ősi, mezopotámiai logikával. René Guénon szerint a
világkirály ma – jobb híján – már csak azok gondolataiban létezhet, akik
az emberiség sorsát irányítják.
Hamvas Béla ugyanőt kocsihajtónak nevezi, aki példa és világosság népe
előtt. A középkori ember jobban hitt a szakrális királyban, mint a
késő-ókori. Az újabb korok embere már nem ismeri fel a szakrális
fejedelmet. Mindenféle álfejedelmet is elfogad vezetőjének, a hamis
fényt összetéveszti a valódival. Isten elől a múlandóságba menekül, és
csak a szakrális király emelheti őt egy új aranykorba.
Ebben a kegyelmi helyzetben a föld Isten tulajdona, a hatalommal pedig
nem lehet visszaélni. A királyság alapja a hűség, amelyet Magyarországon
a Szent Korona tana mentett át a középkorból a rákövetkező
évszázadokba. Ez a hűség jellemezte a szkíta és a hun időket, az
Árpád-kort, és jórészt az utána következő korokat is. Szent István
ugyanis a szakrális királyt megillető hatalmat a Szent Koronára ruházta
át. Így tudott a továbbiakban is érvényesülni az isteni akarat, a saját
küldetéstudat és a szakralitás tisztelete.
Összefoglalva: történelmünkben a világkirály eszméje sajátos módon nem
Atillánál, hanem Irnik vagy Csaba nevű fiánál jelentkezett először. Nem
véletlenül volt ez így, hiszen a világkirály mítoszának lényege az
apokaliptikus várakozás – csakúgy, mint az Újszövetségi Jelenések
Könyvében. Atilla karizmája legkedvesebb fiában, a székelyek ősének is
tekinthető Csaba királyfiban támadhat fel, majd holta után neki magának
kell feltámadni, azaz seregével a Tejútról visszatérni a székely
történelem szorongatott helyzeteiben. Ez történetünk székely
„vérvonala”.
A magyar „vérvonal” Szent László életszentségét magától Krisztustól
eredezteti – nem véletlenül viseli hermája a Megváltó arcvonásait. Ebben
a szemléletben Mátyás, az igazságos bíró, csupán az egyik arculata a
méltányos Pantokrátornak, vagy ha úgy tetszik – a végidőkben is uralkodó
Szent Lászlónak, akinek még számos egyéb világkirályi tulajdonsággal is
kell bírnia.
Kardja azonban csak egy van: Atilla kardja, amelynek a végidőkben fel
kell ragyognia valamelyik erdélyi havason. Székely és magyar szakralitás
– Csaba és László szelleme – ebben a kardban is találkozik.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!