Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ébredő Szívek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Holt-tenger menti meredek mészkősziklák között mintegy háromszáz éven keresztül éltek az esszénusok, akik csömört kapva saját vallási és politikai vezetőik korruptságától inkább a társadalmon kívüliséget választották, s hogy ezzel is beteljesítsék a próféta szavait: „készítsetek utat a pusztában”. Hogy kinek? Természetesen a megígért Messiásnak (Felkent), Izrael Szentjének és Szabadítójának, akit számos néven emlegettek: Ember Fia, Dávid Fia, József Fia, Vesszőszál, Vigasztalás Fia stb. Az esszénusok nemcsak az Ószövetség valamennyi könyvét, hanem vallási tanaikat, ezek között a Messiásra vonatkozó elképzeléseiket is lejegyezték. Ehhez legtöbbször állati bőrből készült pergament, ritkábban papiruszt, esetlegesen rézlemezeket vagy éppen cserépdarabokat használtak. Kőbe vésett vagy kőre festett felirat mindeddig nem került elő a Kumrán környéki barlangokból.
Kőre írt apokalipszis
Most végre megtört a jég. Jordániában, a Holt-tenger környékén került elő az a csaknem egy méter magas kőtábla, amelyen 87 sornyi óhéber szöveg olvasható. A szöveget nem vésték, hanem tintával írták a kő felületére két keskeny oszlopban, valahogy úgy, ahogyan a mózesi kőtáblákat szokták. A szöveg több sora csak töredékesen olvasható, így a helyes kiegészítések természetesen vitákra adnak okot a szakemberek körében.
A kő ráadásul nem is most bukkant fel. Nagyjából egy évtizeddel ezelőtt
találták Jordániában, ahonnan egy svájci-izraeli állampolgárságú műgyűjtő, David
Jeselsohn (képünkön) zürichi otthonába vándorolt. Néhány évvel ezelőtt a neves
izraeli kutató, Ada Jardeni – az ókori héber írások világszerte elismert
szaktekintélye – vizsgálta meg a követ, és Binjamin Elicurral tavaly publikált
róla egy tanulmányt a Jeruzsálemben megjelenő, ivrit nyelvű Cathedra
folyóiratban. Jardeni és Elicur kétségbevonhatatlanul hitelesnek tartották a
szöveget, amelyet paleográfiai alapon az i. e. 1. századra – vagyis Nagy Heródes
korára – kelteztek, és elnevezték azt Gábriel Jelenéseinek (Hazon Gabriél). A
közleményt néhány újabb tanulmány és cikk követte addig, amíg végül a világsajtó
is felfigyelt a témára. A Kőre írt holt-tengeri tekercsnek elkeresztelt felirat
és a vele kapcsolatban kibontakozó vita máris a The New York Times és az
International Herald Tribune hasábjain szerepel.
A szöveg legnagyobb része egy apokrif apokalipszis. Ez a műfaj a
Makabeus-felkelés után (i. e. 168–165) vált igen népszerűvé Izraelben, és
egészen a Templom lerombolásáig tartott (i. sz. 70). Az apokalipszisek – melyek
legismertebb darabja az Újszövetség utolsó könyve: a János Jelenései – a
végidőkre vonatkozó prófétikus jövendöléseket (szó szerint: „leleplezéseket”)
tartalmaznak, melyek gyakori témái a Messiás eljövetele(i), az igazak és
gonoszok közötti végső összecsapás vagy az utolsó ítélet. A most előkerült kövön
– a Dánielnél is szereplő – Gábriel arkangyal nyilatkoztatja ki az idők végére
vonatkozó látásait. A szöveg az ószövetségi apokaliptika kanonikus szövegeiből (elsősorban
Dániel, Zakariás és Aggeus próféta írásaiból) merít.
Érdekes egybeesés, hogy a jeruzsálemi Héber Egyetem hebraisztikaprofesszora,
Israel Knohl, épp 2000-ben tett közzé egy kötetet a Jézus előtti Messiásról,
avagy a holt-tengeri tekercsek szenvedő szolgájáról, amelyben rabbinikus írások
és az Újszövetség, ismert apokalipszisek és a kumráni tekercsek alapján
értekezett a témáról (The Messiah before Jesus: The Suffering Servant of the
Dead Sea Scrolls). Érthető, ha Knohl valósággal rávetette magát a most publikált
felirat szövegére. A tudós azt tűzte ki fő céljául, hogy a kövön említett
Messiást konkrét történeti személlyel azonosítsa. Szerinte ez nem Jézus, hanem
egy Simeon nevű álmessiás, aki Nagy Heródes halála (i. e. 4) után robbantott ki
egy felszabadító háborút. Ennek során egy sziklakanyonban vívott csata közben
Heródes egyik tisztje megölte. Knohl szerint „Gábriel Jelenéseit” ennek a
Simeonnak a követői jegyezték le.
„Harmadnapra élni fogsz”
Simeon megölése – folytatja Knohl a gondolatmenetet – szükséges lépés volt a
nemzeti megváltás felé, amiről a felirat 19–21. sorai szólnak: „Harmadnapra
megtudod, hogy a gonosz legyőzetik az igazság által” más sorok pedig a
vérontásról mint az igazság és a megváltás felé vezető útról beszélnek. Knohl
értelmezésének középpontjában azonban a 80. sor szövege áll: „harmadnapra” (lslóset
jamin), ami után egy töredékes szó következik, amit Knohl „élni fogsz” vagy
„élj” (haje) jelentéssel ad vissza. A három utána következő szó szintén
problematikus, de a kutató következőképpen olvassa a sort: „Harmadnapra élni
fogsz, én, Gábriel, parancsolom neked!” (Lslóset jamin haje, ani Gabriél, gózér
alekha.) De kinek mondja ezt Gábriel? Mivel a következő sorban a szár haszárim,
vagyis „fejedelmek fejedelme”, illetve „vezérek vezére” héber fordulat szerepel,
akit Knohl a zsidó felkelés vezetőjével azonosít. A Dániel könyvének 8.
fejezetéből kölcsönzött kifejezés azonban nemcsak egy zsidó népvezért, hanem
magát a Messiást is jelentheti az eredeti szövegkörnyezetben.
Az igazi vitát azonban nem is a Gábriel Jelenéseiben szereplő messiási alak
azonosítása váltotta ki, hanem a feltámadásra utaló „harmadnapra élni fogsz”
kijelentés. A meghaló és feltámadó Messiás ugyanis alapvetően idegen volt a
dicsőséges, győztes Messiásról vallott zsidó elképzeléstől – állítják sokan,
köztük a népszerűsítő könyvei révén nálunk is jól ismert Vermes Géza, aki A
zsidó Jézus című kötetében azt írja: „a tanítványok éppúgy nem számítottak Jézus
feltámadására, mint ahogy kortársaik sem számítottak a messiáséra”. Vermest, úgy
tűnik, hidegen hagyták az ennek ellentmondó szöveghelyek, például hogy a
keresztre feszítést követő napon „egybegyűltek a főpapok és a farizeusok
Pilátushoz, ezt mondván: Uram, emlékezünk, hogy az a hitető még életében azt
mondta: »Harmadnapra föltámadok.« Parancsold meg azért, hogy őrizzék a sírt
harmadnapig, nehogy az ő tanítványai odamenvén éjjel, ellopják őt, és azt
mondják a népnek: » Feltámadott a halálból;« és az utolsó hitetés gonoszabb
legyen az elsőnél.” (Mt 27:62–64) Jézus és követői csaknem minden esetben úgy
beszéltek a harmadnapi feltámadásról mint amelyek „megírattak” (a Bibliában)
vagy „amiről a próféták beszéltek”. Ha voltak is viták a feltámadással
kapcsolatban Jézus korában (erről lásd keretes írásunkat), a prófétai szövegek
tartalmazták az erre vonatkozó ígéretet. „Ez meg fogja rázni a kereszténységről
vallott alapvető felfogásunkat” – nyilatkozta Knohl a jeruzsálemi Salom Hartman
Intézetben lévő irodájában.
„A harmadnapra történő feltámadás egy olyan vallási motívum, amely már Jézus
előtt kialakult, és ez szembenáll csaknem valamennyi eddigi tudományos
elképzeléssel. Az Újszövetség történéseit Jézus és követői egy korábbi
messiás-történet alapján adaptálták.”
Mose Bar-Aser, a Héber Nyelvi Akadémia emeritus professzora is autentikusnak
tartja a követ, és nyelvi alapon ő is valószínűsíti a Heródes-kori keltezést. Ám
a szövegben lévő olvashatatlanná vált szavak szerinte nem engedik meg, hogy
olyan messzemenő következtetéseket vonjanak le a szövegből, mint Knohl tette.
Mose Idel, a Héber Egyetem professzora, aki 2008-ban publikált egy kötetet Ben:
Fiúság és zsidó misztika (Ben: Sonship and Jewish Mysticism) címen, szintén
figyelemre méltónak tartja Knohl elméletét, és abból teológiai szempontból is
érdekes következtetésre jut: „Jézus küldetése az volt, hogy a rómaiak halálra
adják, hogy szenvedjen, és hogy vére az eljövendő megváltás jeléül szolgáljon.
Ez József fiának utolsó jele. Ez magának Jézusnak tudatos látása. A vérontás nem
a nép bűneiért, hanem Izrael megváltásáért történt.”
Farizeusok és szadduceusok a feltámadásról
A farizeusok – mondja Flavius Josephus 1. századi zsidó történész – „hiszik,
hogy a lélek halhatatlan, és hogy a túlvilágon jutalmat vagy büntetést kap
aszerint, hogy erényes vagy bűnös volt-e az ember, éspedig a bűnösök örök
rabságban fognak majd sínylődni, az erényesek pedig hatalmat nyernek, hogy
visszatérhessenek az életbe”. A szadduceusok ezzel szemben azt tanították, hogy
nincs feltámadás (Mt 22:23; Mk 12:18;
Lk 20:27; Csel 23:8). Flavius Josephus szerint:
„A szadduceusok tanítása szerint a lélek a testtel együtt elpusztul.” A halottak
feltámadásába vetett hit elutasításának oka, hogy nyíltan nincs kimondva a
Tórában, bár levezethető például az Ábrahámnak adott ígéretből: „Mert mind az
egész földet, amelyet látsz, neked adom, és a te magodnak örökre” (1Móz 13:15).
Közismert, hogy Ábrahám halálakor épp csak annyi földet birtokolt Kanaánban,
amennyi temetéséhez volt elég. Ahhoz tehát, hogy ez az ígéret szó szerint
beteljesedjék, Istennek fel kell támasztania Ábrahámot! Ez azonban a Tóra
„kikövetkeztetett” (deras) magyarázata, amit a szadduceusok nem fogadtak el. A
Misnában és a Talmudban számos szöveg maradt fenn, amely a farizeusok és a
szadduceusok vitáját örökíti meg a feltámadás kérdésében. Ezekre általában az
jellemző, hogy a Tórából vett idézetekkel bizonyítják a feltámadást, hiszen a szadduceusok
ezeket a könyveket tartották csak ihletettnek. A judaizmus több kutatója úgy
véli, hogy a feltámadásba vetett hit Dániel könyvében (12:2) jelenik meg először,
amelynek keletkezését a Makkabeus-kor utánra teszik. Valójában a test
feltámadásának ígérete a Biblia prófétai könyveiben (és a Ketubimhoz tartozó
Jóbnál is) szó szerint megtalálható (Zsolt 16:8–11; 71:20–21; Jób 19:25–27; Ézs
26:19; Ezék 37:1–14; Hós 6:1–3). Később a rabbinikus judaizmus is igen fontosnak
tartotta a test feltámadásába vetett hit deklarálását. A Misnában olvassuk:
„Mindannak, aki azt mondja, hogy a test feltámadása nincs [megírva a Tórában],
nem lesz része az eljövendő világban.” (Szanhedrin 10:1)
http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!