Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
Ébredő Szívek vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
Ébredő Szívek vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
Ébredő Szívek vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!
Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
Ébredő Szívek vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
"Sósabbak itt a könnyek 
			     Mélységes mély a múltnak kútja - mondják a bölcsek. Az idők 
mélyéről jövünk. Teszik még hozzá. S hiába sejtem bizonyos földrajzi 
helyek és népek iránti vonzalmam szerint, hogy "öreg vándor" lennék ezen
 a sárbolygón, most ebben az életben magyar vagyok, teljes szívvel és 
lélekkel, de valamiféle olyan magyar, aki szereti a rokonságot, tehát 
rokon népeinket, emellett békét szeretne a szomszédokkal, harmóniára 
vágyva itt a kelet-európai "végeken".
			S a fájdalmak is mások.
			Ezerszer Messiások
			A magyar Messiások."
Ady Endre
			     Hon - otthon - mondjuk. Hazamegyek oda, ahol az otthonom van. A 
fizikai vagy a szellemi? Vagy mindkettő?
Mi a haza? 
			     A föld, ahol születtem? És ha máshol születtem, s mégis ez a 
hazám, mert ezt érzem annak?
			     Az a föld, amelybe beletemettetünk? És ha a hazámtól távol halok
 meg, s utolsó leheletemmel is a hazámra gondoltam? Hányan kényszerültek
 messze földön otthonra lelni Rákóczitól Márai Sándorig és "névtelen" 
honfitársainkig?
			Az ország jelenlegi területe? Vagy haza a "magasban" - Illyés Gyula 
szép kifejezésével - az azonos nyelvet beszélők lelki közössége 
országhatárokon is túl vagy felett? Méltók vagyunk-e arra, hogy egy 
család tagjai legyünk, lakjunk bár a világ bármely táján, egy eszmei 
hazát alkotva, - a földi ország "égi mását" építve?
			Azért kell megtanulnunk szeretni földi hazánkat, hogy méltók legyünk 
az égire? Hogy otthonra leljünk a világmindenségben?
			     A Haza sokféle megfogalmazása közül Kölcseyé a legkedvesebb 
számomra: öccse árvájához, gyámfiához, Kölcsey Kálmánhoz írta erkölcsi 
intelmeit. Az ifjú méltó volt a "Parainesis" tanításaihoz, fegyverrel 
kezében áldozta életét hazájáért az 1848-49-es szabadságharcban.
			     A Himnusz költőjének egyik állítása az, hogy "minden erény 
önáldozattal jár....de minden áldozat kicsiny azokhoz képest, miket a 
hazának kívánni joga van". Majd kifejti a haza fogalmát.
			    "Mert tudd meg: e szóban - Haza - foglaltatik az emberi 
szeretet és óhajtás tárgyainak egész összessége.
			     Oltár, atyáid által Istennek építve; ház, hol az 
élet első örömeit élvezéd; föld, melynek gyümölcse feltáplált; szülőid,
 hitvesed, gyermekeid, barátid, rokonaid s polgártársaid: egytől egyig 
csak kiegészítő részei annak."
			     Kölcsey a haza fogalmát az ember szeretetének és vágyainak 
tárgyául adja meg, a spirituálissal kezdve, s látszólag a reálissal: 
házzal, földdel, szűkebb és tágabb emberi környezetünkkel folytatva csak
 látszólag azonban, minden háznak - haza - ház, milyen csodálatos
 az anyanyelvünk -, földnek, társadalomnak is megvan a maga spirituális 
megfelelője.
És kikből áll a népem?
			     A magyar ajkúakból? Vagy az azzá lettekből is? Magyar ajkúakból,
 azzá lettekből és nem magyar ajkúakból együttesen, akik a hazához 
tartozónak érzik magukat, habár "bölcsőiknél" szláv, román vagy német 
dalt dalolt az édesanyjuk? Családom vegyes etnikai eredetére gondolva 
szívesen idézem József Attilát:
| 
"Anyám kún volt, az apám félig székely, félig román, vagy tán egészen az. Anyám szájából édes volt az étel, apám szájából szép volt az igaz."  | 
 
			     Illyés Gyula Petőfi-tanulmánya úgy indul, hogy 1823. 
január 1-jére virradóan, szilveszter éjszakáján egy kis alföldi faluban,
 Kiskőrösön egy parasztházban, amely semmiben sem különbözött az ország 
ezer meg ezer parasztházától, egy kicsi feketehajú asszony fölkiált, 
vajúdik. Szlovákul jajong. Napközben rendesen magyarul beszél, de az ima
 és a fájás gyermekkora szavait szakítja föl benne! (Arany Jánostól 
tudjuk, hogy később sem ejtette mindig tisztán a magyar szót.) Hrúz 
Mária ő, Petőfi Sándor édesanyja. Mária a keresztneve, a magyarok 
Nagyasszonyáé, de egyben az egész Kárpát-medence spirituális 
királynőjéé, az égi királynő neve. Petrovics István és Hrúz Mária 
elsőszülöttje úgy határoz, megmérkőzik Vörösmartyval, hogy bekerülhessen
 a magyar panteonba. Petőfit Kiskunfélegyháza nevelte magyar ajkúvá - ez
 a jászokkal keveredett kiskun település - talán ezért is mondja róla: 
"Ez a város születésem helye",- vagyis eszmélkedésének. (Szülőföldemen, 
1848. június.  
)
			     Ha a lelkünket melengető baranyai lankákat járjuk, nem lehet-e a
 pannon táj szépségét mind magyarul, mind németül, vagy szláv nyelven 
megénekelni? Lehet egykoron a Pécsi "Jelenkor" le is közölte. Valamennyi
 verselő a szülőföldjét dicsérte, a táj báját, akár magyar ajkú, akár 
nem az, értsünk egyet abban Reményik Sándorral, hogy "nem a haza a 
legmélyebb gyökér, hanem a szülőtáj?" Talán végre általánosan 
elfogadhatnánk, hogy magyar az, aki az akar lenni, aki vállalja a magyar
 sorsot.
			     Nem lehet, hogy többször is megszületünk a haza számára más-más 
anyanyelvvel? S vajon nem lehetséges-e hogy egyszersmind más-más 
társadalmi állással, hogy megtapasztaljuk a "fent" és a "lent" 
különbségeit is?
			     Hogyan is mondta József Attila ugyancsak "A Dunánál"
 c. versében?
| 
"A honfoglalók győznek velem holtan s a meghódoltak kínja meggyötör. Árpád és Zalán, Werbőczi és Dózsa - török, tatár, tót, román kavarog e szívben, mely e multnak már adósa szelíd jövővel - mai magyarok!"  | 
 
			     Talán létezik idilli találkozás is a viharos történelmi 
események dacára. Ady "gyáva Barla diákja", az antihős a párját 
leli fel "egy kis szláv leányban."
| 
			"Hadverő nem volt Barla diák, Én jámbor, görögös, kopottas ősöm. Elmaradt Töhötöm seregétől Ama véres őszön. Áthágta a Meszest a sereg, Üszkös falvak küldtek utána átkot S nem kereste a seregben senki Kis Barla diákot. Ő ott maradt a dúlt falvak között. Virágos kunyhó épült a romokra S kizöldült a megsebzett vidéknek Minden véres bokra. Zúgva nyargalt a hősi sereg A reszkető, bérces Erdélyen által, Barla maradt, rótt, szántott, álmodott Egy kis szláv leánnyal."  | 
			Hányattatott történelmünknek - a szellemi közösségek szerint - 
megvannak a maga spirituális okai és mozgatórugói. A felelősséget érző 
egyén feladatát József Attilával vállalhatjuk:
| 
"...én dolgozni akarok. Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani. A Dunának, mely múlt, jelen s jövendő, egymást ölelik lágy hullámai. A harcot, amelyet őseink vívtak, békévé oldja az emlékezés s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk; és nem is kevés."  | 
			     (Nem csak tömeg, mely Madách - Luciferrel szólva "minden 
rendszer malmán húzni fog").
Mitől lesz nemzet a nép? 
		     Bizonyára szükségeltetik hozzá egészséges nemzettudat (nemzeti 
öntudat, de nem "cifrálkodó" magyarság! Amitől Reményik Sándor int 
bennünket), más népek hasonló érzésének elismerésével és az önsajnálat 
mellőzése; cselekvő hazafiság, hiszen a hazafiság tett: "naggyá csak 
fiaid szent akaratja tehet" - mondja Vörösmarty a hazáról. 
(Magyarország címere); valamint alkotmányos védelem, azaz jogok,
| 
"Mert jogtalanság a legrútabb bélyeg Isten teremtményén, s ki rásüti: Isten kezét el nem kerülheti."  | 
			     A nemzet értelmezhető történelmi, eszmetörténeti és 
spirituális fogalomként is. Mindegyikőjük rendkívül összetett, 
teljességüknek nem vagyok birtokában. Történelmi tanulmányainkból 
felvillannak a reformkori küzdelmek, melyek során ifjú, haladó 
politikusok és költők azért küzdöttek, hogy "az alkotmány sáncai közé" 
vegyék be a "nemteleneket" is, vagyis nemzeten ne csak a nemességet 
értsék, hanem a politikai jogokkal felruházott népet is. Petőfi, egyik 
"lángoszlopunk" "az emberiség /Nagy szent nevében,.../ S a hon nevében 
egyszersmind, mely /Eldől, ha nem nyer új védoszlopot /" követel jogot a
 népnek. Széchenyi, Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi és mások más-más 
elképzelés alapján ugyan, de erkölcsi parancsnak engedelmeskedve 
kívánták a társadalmi felemelkedést szolgálni. A népnek mindig megvolt a
 természetes jogérzéke. (Veres Péter). Pontosan tudta, mit kap 
hazájától, mit ad ő, s mi járna neki. A kuruc öntudat, még korábban a 
"vitézlő oskola" végvári katonáinak érdemei, az ország lakosságának 
helytállása hadak járása idején is - a modern polgári nemzet kialakulása
 felé mutatott. A nemzethez tartozásnak erős érzelmi töltése van. A XX. 
században az anyaországtól elszakadt nemzetrészek magyarsága és a 
szórvány-magyarság Európa és világszerte sokkal mélyebben éli meg 
magyarságát, mint mi, "az akolmelegben." Ők jobban érzik a súlyát az 
anyanyelv, a nemzeti hagyományok (beleértve az anyagi és szellemi 
kultúrát) ápolásának fontosságát.
			     A nyelv óriási kohéziós erő. Ábrányi Emil himnikus hangon
 szól anyanyelvünkről:
| 
"Hatalmas szép nyelv, magyarnak nyelve! Maradj örökké nagy és virágzó! Kísérjen áldás, amíg világ áll! S legyen megáldott az is, ki téged Ajkára vesz majd: elsőt rebegve. Végsőt sóhajtva! ""  | 
			     Nekünk költőink szóltak a próféták szavával. Igaz hazaszeretetük
 folytán olykor keményen bíráltak: népi és úri tunyaságot egyaránt, s a 
hatalmaskodást a szegények felett. Minden korok magyarjai okulhattak 
nemzeti értékeink felmutatásából, s nemzeti hibáinkból, ha volt fülük a 
hallásra, "s nagyjaink hiába rühellték" olykor "A prófétaságot" (Babits:
 Jónás könyve). Mindig újra és újra meg kellett válaszolniuk a kérdést: 
"Mit ér az ember, ha magyar?" (Ady: Az ős Kaján) Mi a célravezető 
magatartás: az öntudatos, már-már fékeveszett lázadás (Sütő András: Kain
 és Ábel) vagy a magunk sorsunknak megadása. A szelídség nem vezet-e 
önfeladáshoz? Éberek-e "a virrasztók" a kakasszóra várva, mert ha nem 
"Boldog Isten, mozdulhat a tetszhalott." (Vajda János: Virrasztók)
			     A XX. sz.-ban nagy traumák érték nemzetünket: Háborúk és 
forradalmak, békediktátumok. A spirituális tanítás szerint ezekből 
tanulni fog a nemzet és a megélt tragédiák után előrehalad eszmei úton. 
Mindennapi emberi logikával ez nehezen értelmezhető, hiszen érzelmi 
sérüléseink erősen közrejátszanak. Talán az a kép segíthet bennünket, 
hogy a legsötétebb éj nyomán hasad meg az ég kárpitja, s dereng fel a 
hajnal. Egyéni sorsunkat pedig József Attilával így summázhatjuk: "éltem
 - és ebbe más is belehalt már". (Kész a leltár. 1936. nov.-dec.)
			     Az össznépi aurát az egyes emberek aurája adja, az 
öntisztítással. A népi aurát is tisztítjuk, a néplelket is nemesebbé 
tesszük (felkészítjük a nemzeti megbékélés felé vezető útra), 
megkönnyítvén ezzel a nemzeti géniusz számára a segítségadást. Mikor 
tanárnőnk a romantika irodalmával ismertetett meg bennünket, "szent 
borzalom" fogott el a nemzeti géniusz nevének hallottakor, olvastakor. 
Tisztelet tanárnőnknek, aki úgy tanította nekünk a XIX. sz. irodalmát, 
hogy messze volt tőle a leegyszerűsítő, sematikus irodalomszemlélet 
"kísértete". Méltó folytatásként másik tanárunk lelkes útmutatásával 
értettük meg Ady és József Attila (és más költőink) szellemiségét. 
Magyarságot, egyszersmind egyetemességet sugároztak ezek a "lámpás szép 
fejek".
			     Szellemi útravalóul kaptuk  Reviczky Gyula gyönyörű 
sorait:
| 
 Válaszul "Kozmopolita költészet" című versére "Áldom én is azt a bölcsőt, "Mely magyarrá ringatott". Áldom én is azt a sorsot, Mely szívembe dalt adott. A dicső szellem világát Áldom mindenekfelett, S dallom, ami bennem eszme, Dallom, amit érezek. Szép az ének, szent az ének, Drága kincs, ha nemzeti. De a legszebb dal örökké Általános, emberi. Az igazság egy lehet csak Valamennyi nyelveken. Nagy leszen, ha lelke is nagy, Ki művész első helyen. Kék egével ősz Homérosz Valamennyi nemzeté. Búskomorság, mélaság is Egy van csak: a Hamleté. Bolond Istók mindenütt volt, Ahol ember szenvedett. Nagy művész, ki emberek közt. Feledi a nemzetet. .... A tiéd is mindenütt süt. Nagy vagy a nagyok között! Nemzet ily naggyá sosem tesz, Csak az eszme, mely örök. Két világ csodája, fénye Halhatatlan éneked, Most magyar, létezni fogsz, ha Nemzeted csak létezett!"  | 
Gulyás Magdolna
| 
 | 
 | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!