ébredés ébredő szívek lélekpatika önismeret önbizalom: A gnosztikusok

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A gnosztikusok

14 éve | [Törölt felhasználó] | 13 hozzászólás

A hivatalos kereszténység teljesen kiirtotta tanaiból a gnózist. A gnoszticizmus irányzatai valóban szerteágazóak, sok fantasztikus, túlzó, ellentmondásos, túlburjánzóan részletező, nehezen követhető írást termelt ki a doketizmustól (látszattest tan), a 365 eon szellembirodalmáig. A Nag-Hammadi lelet feltárásáig (1945) kevés volt az eredeti fennmaradt írott anyag (gnosztikus apokrif evangéliumok, Pistis Sophia stb.), inkább csak a gnosztikusok ellen írt vitairatokból ismertük tanaikat. Az újonnan feltárt írások szövevényében gyakran megtaláljuk az igazi gnózis állításait, bár nehezen kibogozható formában. Jól jellemzi Kákosy László egyiptomi gnózisról írt könyvének címe a gnosztikus irodalmat: Fény és Káosz. Megkapó a vágyódásuk a pleroma, a teljesség, a világító tenger, az istenség székhelye felé. A misztikus istenség avatott hirdetői ők. Íme egy rész a Papyrus Berolinensisből:

"Ő az igaz Isten, a mindenség atyja, a láthatatlan, aki a mindenség felett van, aki az ő halhatatlanságában létezik, a tiszta fényben, amelybe senkinek a szeme világa sem pillanthat be. Ő a Szellem és nem helyes azt gondolni, hogy bármilyen jellege van. Felette áll az isteneknek, Ő az Uralom, mely felett senki sem uralkodik. Ő az örökkévaló, aki mindig létezik. Nem is lehet beszélni róla, mert senki sem fogta fel Őt. Nevét nem lehet megmondani. Ő a mérhetetlen fény, a folttalan szent tisztaság."

A gnosztikusok abban általában egyetértenek, hogy világunkat nem a legfelső Isten formálta ilyenné, hanem egy demiurgosz ("kézműves") isten, és ő és az ördög viaskodnak köreinkben.

E felfogás kifejtése azonban mérhetetlenül hosszadalmas, bonyolult, sok verzióban létezik.

A Nag-Hammadi lelet iratai szerint egy eoni lény, Pistis Sophia önkényes teremtési akaratának gyümölcse Jaldabaóth, az első arkhon, aki azt mondta az embereknek: "Én féltékeny Isten vagyok és nincsen más Isten rajtam kívül". Ő, Kronos-Saturnus-szerű figura aki ellen fia a Jupiter-szerű Szabaoth fellázad. Utóbbit felviszik az igazi menny alatti függöny alatt lévő legfelső égbe, ahol a jobbján a Krisztus áll: Jaldabaóth viszont Évával nemzi az emberekkel foglalkozó isteneket, Jahvét és Élohimot.

Nem kevésbé bonyolult, de keresztényibb a Pistis Sophia című irat, ahol a 13., tehát a Zodiákus fölötti Bonból lebukott Pistis Sophiát sok könyörgése hatására Krisztus kimenti és felviszi a fénybe.

A demiurgosz-Istent hirdetik a sokáig élő gnosztikus vallási mozgalmak (marcionisták, manicheusok, bogumilek, katárok) is.

A gnosztikusok megegyeztek a lélek preegzisztenciájában (megelőző létében). Basilides és Isidorus a lélekvándorlás részleteit is taglalták (miszerint Zodiákus szintű Bolygóprincípium-lény Morcion a II. században alapítja meg közösségét. Az Ó-testamentum Istenével együtt az egész Ó-szövetséget elveti, csak a Márk-evangéliumot, Pál leveleit és saját antitéziseit ismeri el Szentírásként. Működése nagy ösztönzést adott a kánoni iratok összeállítására.

Mani babiloni próféta volt a III. században. Tanításai szerint ezt a világot az oroszlánfejű, sárkánytestű ősördög alakította ki. A Világosság Királya azért teremtette az ősembert, hogy harcban legyőzze az ősördögöt. Először az ördög kerekedett felül, de a Világosság Királya az ember segítségére jön. Először csak a "választottak" (akik a száj, a kéz, és az öl pecsétjét vállalják, tehát vegetáriánusok, tisztán cselekvők, cölibátusban élők) tudják a bennük fogságbeesett világosságot a Napba visszavezetni. A többieknek a Tízparancsolat szerint kell élniük és a választottakat kell segíteniük. Kezdetben Szent Ágoston is manicheus volt. Meni keresztény követői lettek a balkán bogumilek (Istenszeretők) és a francia katárok (tiszták).

A katároknál az ótestamentumi "rossz" isten maga Satanael, aki Évával Kaint nemzette, az újtestámentumi "jó Isten": Krisztus. A katárokat a XIII., a bogumileket a XV. században irtotta ki a hivatalos egyház.

Egyetértenek abban, hogy a test a lélek börtöne. Talán a legjelentékenyebb, legnagyobb hatású gnosztikus, Valentinus volt. Ő kimondta, hogy vannak hylikus (anyagias), pszichikus (lelkies, vallásos) és pneumatikus (szellemiség által vezetett, gnosztikus) emberek. Csak az utóbbiak tudnak felemelkedni az aszkézisnek arra a fokára, amelyen a lélek ismét egyesülni képes istenével. Fennmaradt néhány olyan írás is, pl.: a Tamás Cselekedeteiről szóló iratban található Gyöngy himnusz (a II. századból), ami minden értekezésénél szebben írja le a lélek testbe börtönzöttségének élményét, s isteni lénye (a "gyöngy") újrafelfedezése utáni visszatértét az Atya házába.

E himnuszban az "Egyiptomba", e földi világba tévedt szerelmetes gyermek mennyei levelet, üzenetet kap:

"Csókoltam pecsétjét, könnyekkel öntöztem; a drága levélkét sírva betűzgettem. Előttem állt Atyám, nemes származásom, gyöngyöm is, mily drága! én meg sírom ásom. Nem! Megyek! A sárkányt álomba ringatom Enyém lesz a szép gyöngy azt nála nem hagyom."

Valóban meglátja és megszerzi a gyöngyöt, s így ujjong:

"Mehetek már haza, misem tart itt vissza, vethetlek a porba te szennyes, otromba egyiptomi ruha. Karomat kitárom, úgy terítik reám Atyám kincstartói bíborvörös tógám, az én kis köntösöm - könnyekkel öntözöm - "

Útja végeztével tényleg visszaléphet az égbe:

"Királyok kapuján léptem én az égbe királyok közt kaptam helyet örökségben Atyám megígérte, hogy tovább is viszem; mígnem áldozatom, gyöngyömet a drágát Istenek királya lába elé teszem. Aki adta, annak a trónjához viszem."

Forrás: Szász Ilma, Az élő fény árnyéka, Kőröspatak, 1997

network.hu


Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Köszönet a kimerítő ismeretanyg bemutatásáért amiből egyértelmüvé válik : minden hatalmat a keresztények vezetőinek.
Úgy vélem a történellem sohasem volt és lesz teljesen hiteles Ezért sokkal fontosbb az előretekintés és a mának jó tudatos megélése

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Gnosztikus atyákat megdöbbentette az a szenvedélyes düh, amellyel a
fanatikus ortodox egyházatyák őket támadták. A gnoszticizmust veszedelmes züllött eretnekségként kezelték, tanításaikat fantasztikus ostobaságoknak, híveit gonosz világcsalóknak tartották. A legtöbb gnosztikus vezető saját szellemi fölényét érezve még csak nem is válaszolt a mérges kirohanásokra, és akik mégis megtették, azok írásaiból inkább sajnálkozó lenézést lehet kiolvasni, mint haragos mérget. A fentebb említett Héraklion a dogmák tanításáról írja többek között, hogy azok „ táplálni képtelen állott víz, szemben élő vízzel “ – ami egyenlő – „a gnózis által választott Krisztusi felajánlással.”
A ‘Nagy Szét Második Értekezése' című gnosztikus iratban már kissé
erősebb az odaszólás. Úgy írja szerzője, a szövegekhez szigorúan
ragaszkodó ortodoxokról, hogy azok: „tudatlanul üresek, nem tudják, hogy
kicsodák, és csak úgy léteznek mint a balga jószágok.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Más, Jézus Misztériumát követő őskeresztény csoportosulásokat ostorozó
durva támadásokkal egy időben az ortodox gyülekezetek vezetői egyre
nagyobb hatalmat követeltek maguknak. A kezdetben szerényen
megalázkodva szolgáló pátriárkák utódai az új püspökök, egyházi méltóságok egyre több hatalommal ruházták fel saját magukat, korlátlan hatalmat, és feltétel nélküli engedelmességet követelve. A legelső ilyen irányú törekvések korai szószolója volt Ignatius, aki világosan látta, hogy egy korlátlan parancsuralmi rendszer nélkül a keresztény vallást képtelenség kiépíteni. Ignatius atyának, [aki, kb. i.u. 120 körül tevékenykedett ] tulajdonított levelek bőven elvannak látva idevonatkozó útmutatásokkal és figyelmeztetésekkel;
„A püspök az Úristen földi helyén székel… őt tisztelni és becsülni kell, és
engedelmeskedni néki mindenki köteles, mint engedelmeskedni magának az
Úrnak.” Máshol így ír: „Püspökök, papok nélkül nem létezik a Keresztény
Egyház! “ … „Csatlakozni a püspökökhöz annyi, mint az Egyházzal egyesülni, elkülönülni a püspöktől; az nem csak az Egyháztól, de magától az Istentől történő elszakadás is.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Ha képesek lennénk visszamenni időben az új időszámításunk második
évszázadába, akkor pl. Rómában, az első látszatra sokfelé töredezett Jézus
hitet követő keresztény szektákat találnánk, akik csupán jelentéktelen
százalékát képviselik a lakosságnak. Közelebbről megvizsgálva őket, két
egymástól elkülönülő vonalat fedeznénk fel. Elaine Pagels így magyarázza:
„Mind kettő irányzat követői ugyanazon egyházhoz tartoztak, ugyanúgy
megvoltak keresztelve, Istentiszteleteiken ugyanúgy imádkoztak, és
egyformán gyónták meg bűneiket. Ami őket mégis megkülönböztette az a
különböző szinten fennálló megértés volt. Beavatásban nem részesült
keresztények Krisztust istenként imádták, hitték hogy vérével tényleg elmosta bűneiket és, hogy a halálból testileg igazából feltámadt. Tiszta hittel elfogadták ezt a tanítást, anélkül, hogy megértették volna annak misztikus lényegét, és a saját szerepüket a misztériumban. De azok akik megkapták a gnózist felismerték, az Atya azért küldte el Krisztust, hogy ők rájöhessenek az igazságra; miszerint ők pontosan egyek Krisztussal, és az Atyával.”

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

„ Még a pogányok is jobbak az eretnekeknél! “ – Hirdeti Irenaeus atya
miközben híveit arra ösztökéli, hogy a gnosztikusokat a Sátán ügynökeikként kezeljék, mert ha nem úgy cselekszenek, akkor őket is eléri a rettenetes végzet : „ahol az Isten a kárhozat örök tüzével sújtja az összes eretneket.”
Jusztinosz atya a vak gyűlöletében odáig megy, hogy kannibalizmussal
vádolva a gnosztikusokat, a földig próbálja őket alázni.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

A második évszázad végén már teljesen más képet találunk. Tertullianus atya ‘Eretnekek Elleni Rendeletek' című munkájában ekképp mennydörög: „Nőnek nincs megengedve, hogy a templomban szólaljon, az sincs megengedve; hogy tanítson, hogy kereszteljen, hogy oltárszentséget mutasson fől vagy, hogy magáénak követeljen akármilyen csak férfiaknak járó egyházi méltóságot, - a papi hivatás betöltéséről nem is szólva!“ Az ortodox püspökök minden olyan keresztény gyülekezetet, ahol a nőknek bármilyen szerepet adtak – rögtön eretnekséggel bélyegeztek meg. Egyre inkább elfogadottá vált az a ‘vezéreszme', amit Tertullianus így fogalmazott meg: „A nő nem más mint az ördöghöz vezető kapu.” Irenaeus atya bosszúsan jegyzi meg, hogy a nők különösen vonzódnak a gnosztikus gyülekezetekhez, de az okait ezen vonzódásnak már nem elemzi.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Ugyanebben az időben, a gyengébb nem, - a nők – vallási életének
korlátozása, szertartásokon történő részvételük visszaszorítása, és hátrányos helyzetben való elkülönítése elkezdődött. Az ‘új' egyház keretein belül egyre inkább gyakorlatban ültették a nők alacsonyabb rendűségének téves elméletét.
Őskeresztény gyülekezetek nagy része, akárcsak a gnosztikus szekták a
nőket egyenrangú lelki társnak tekintették, akiknek egyenlő esélyük volt
magasabb lelki szinteket elérni, a ‘tudást' megszerezni, Dionüszosszal vagy
Jézussal egyé válni. A pogány vallásokban a nők, ha nem is mindenhol, de a
legtöbb helyen templomi méltóságokat, aktív szerepeket töltöttek be, és nem volt ez másképp az őskeresztény gyülekezetekben sem. Mélyen tisztelt, és nagyra becsült papnőkről, jósnőkről bőven található történelmi feljegyzés, de a nők lehettek ezenkívül gyógyítók, varázslók, tanárok is.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

A pogányok misztikus felfogásában, - hasonlóan a Buddhizmushoz – az
ember lelke egy megvilágosodott állapot felé törekszik, melyet többszöri élet
‘helyes' leélése által érhet el. Plutarkhosz a fizikai reinkarnációról így ír:
„Tudjuk, hogy a lélek elpusztíthatatlan, és annak létét a testben úgy képzeljük
el, mint egy kismadarat a ketrecében. Ha sokat tartózkodik a testben, akkor
azt megszokva hozzászelídül, életterét így kialakítva újból és újból
visszatér a testi élet hálójába, és sosem hajlandó feladni az e világi
lehetőségeket és szenvedéseket.” [Plutarkhosz, Moral Essays] Bazilidész
gnosztikus keresztény atya úgy tanította, hogy a gnózis megszerzése több
élet folyamán megtörtént törekvés eredménye. Más gnosztikus iratok,
pl. ‘János Titkos Könyve', ‘Pistis Sophia', hasonló elképzeléseket tartalmaz
a reinkarnáció egyetemes felfogásáról.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Az összes misztikusnak mondott vallásirányzat könnyedén beleolvadt az ókori vallásáramlatok nagy többségében; pl. Dionüszosz vagy Attisz követői
nyugodtan áldozhattak mondjuk Herkulesnek vagy Apollónak, továbbá kisebb védő-óvó helyi istenségeket is nagy becsben tarthatták, és mindez szépen összesimulhatott a messzi keletről származó Brahmaista, Buddhista hitvilág bölcsességével. Minden dogmát mellékelő misztikus mozgalmak folyamatosan változó szemléletéről Tertullianus atya így panaszkodik: „Akkor változtatják meg a nekik átadott hagyományokat, amikor csak akarják, hangulatuk cserélődése szerint, mert akiktől a hagyományaikat kapták, azok ugyan azt csinálták korábban.” Irenaeus atya gúnyolódva nyilatkozik e témáról: „Minden nap valamelyikük kitalál valami új dolgot, mert nem veszik maguk között komolyan az olyat, aki nem hozakodik elő mindig valamilyen új elmeszüleménnyel.” Talán ezek a korai ortodox atyák nem akartak észrevenni, elfogadni a gnosztikusok magyarázatát, hogy nem az írásokban fellelhető végtelen litániák sokasága a fontos, - mert azok mind másodkézből kapott leírások – hanem a személyes tapasztalat útján elnyert tudás élményének az átélése.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Rómában az egyre inkább megerősödő keresztény felekezetek elkezdték a
Jézus Misztérium külső rétegének a dogmatizálását: tanításuk, hitrendszerük
lényege a megvilágosodás folyamata helyett áthelyeződött: a feltétel nélküli
vak hitre. Olyan intézmény kezdett kialakulni a pogány világban, ami eddig
még nem volt. A Római Katolikus Egyház kiépítése elkezdődött. A korai
keresztény gyülekezetek vezetői egyre inkább átvették a parancshatalmon
nyugvó római karaktert, erős központi irányításra törekedve. Megjelentek
köreikben a hivatásos papok, segédpapok, gondnokok, püspökök, akik
korábban nemlétező egyházi hivatalokat teremtettek. A nagy többsége
ezeknek az embereknek elsősorban egyház alapításban volt érdekelt,
pozíciót, vezetőszerepet elnyerni, és onnan irányítgatni az alacsonyabb
szinten állókat

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu