ébredés ébredő szívek lélekpatika önismeret önbizalom: Jézus Krisztus buddhista szemmel

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ébredő Szívek oldalán!

Csatlakozz te is Közösségünkhöz "Amit szeretünk, az szomorúságot, fájdalmat, szenvedést, bánatot, gyötrelmet okoz azáltal, hogy szeretjük." - Gótama

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 2867 fő
  • Képek - 1303 db
  • Videók - 652 db
  • Blogbejegyzések - 1081 db
  • Fórumtémák - 94 db
  • Linkek - 109 db

Üdvözlettel,

Ébredő Szívek vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Jézus Krisztus buddhista szemmel

14 éve | [Törölt felhasználó] | 14 hozzászólás

A buddhisták Jézus Krisztus élettörténetében sok párhuzamot fedezhetnek fel a Buddha életével: mindketten különleges körülmények között születtek; mindkettejük jövőbeli pályafutását már születésük alkalmával megjósolta egy bölcs; mindketten már gyermekkorukban rendkívüli képességekről tesznek tanúbizonyságot; mindkettőjüket megkísérti a gonosz, hogy mondjanak le az emberiség üdvére történő munkálkodásukról; mindketten megkövetelik, hogy nem csak a felebarátainkat, hanem még az ellenségeinket is szeretnünk kell; s mindketten azt a kívánalmat teszik minden emberi cselekvés alapelvévé, amit Jézus a Hegyi beszédben így foglal szavakba: „Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal." (Máté, 6:12, Károli Gáspár ford.)

Aki a buddhista országokban utazva tapasztalta, hogy ott a szent még valóban nagyobb megbecsülésben részesül, mint a gazdagok, s egy olyan embert, aki életét szeretettől és együttérzéstől hajtva embertársai javára áldozza, inkább tisztelnek, mint e világ hatalmasait, az nem csodálkozik azon a mély és őszinte áhítaton, amellyel a buddhisták nagy része Jézus Krisztushoz, az ember Fiához is viszonyul. Mert olyan emberként ismerték meg őt, aki még a halállal történő szembenézés alkalmával is túlnőtt önmagán, átlelkesülve szenvedésben vergődő embertársai megváltásának szándékától.

Jézus, az ember Fia tehát a buddhisták számára is meghitt ismerős: olyan ember, aki megvalósította magában azokat az isteni tulajdonságokat, amelyeket a Buddha tanítványai "az isteni állapotban időzés" ismérveiként jellemeznek: a feltétel nélküli, vagyis minden feltételtől mentes szeretetet valamennyi lény iránt; az együttérzést mások szenvedésével és a mások örömében való őszinte osztozást; s a korlátok nélküli odafordulást minden lény felé, ledöntve az »én« és »te« közé emelt szokásos sorompókat. Jézus életének meghatározó ereje az a minden énes ragaszkodástól szabad szeretet, amit a Buddha "a szív és a szellem felszabadulásaként" dicsér.

 

Jézus tehát a buddhisták számára egyike azon bódhiszattváknak, akik a végtelen áldozat és önfeláldozás útját járják annak érdekében, hogy segíteni tudjanak a szenvedés fogságában vergődő lényeken, egészen addig, amíg valamennyien el nem érik a megváltást és a felszabadulást. A buddhistát éppoly mélyen érinti Jézus élettörténete és önként vállalt szenvedése, mint a Buddha újjászületéseiről szóló történetek, amelyek szemléletesen mutatják be a Megvilágosodott áldozatvállalását a lények üdve érdekében sok-sok létesülésen keresztül. A buddhista Jézusban is fölismeri azon Nagy Emberek egyikét, akik az adás tökéletességét — a bodhisattvák egyik erényét — annak legmagasabb formájában fejlesztették ki, amennyiben önmagukat adták oda maradéktalanul.

Míg a Buddha megvilágosodását követően 40 éven keresztül vándorolt a Dharmát tanítva Észak-Indiában, életét derűben és harmóniában töltve, s bölcsességével és nyugalmával gyakorolva mély benyomást kortársaira, addig Jézusnak tanítása terjesztésére csak egy rövid időszak adatott. Jézus saját küldetése tudatával szenvedélyesen eltöltött próféta volt, akinek az ortodox társadalmi közeggel való konfliktusai drámai következményeket vontak maguk után, s ez vezetett végül erőszakos halálához is. Buddhista felfogás szerint azonban egy tökéletesen megvilágosodottnak nem juthat ilyen halál osztályrészül, mert a megvilágosodás nemcsak a szeretet és az együttérzés, hanem a mindent átfogó bölcsesség megvalósítását is feltételezi. S csak az együtt érző szeretet és a tisztán látó bölcsesség egyensúlya biztosítja számára, hogy világban való működése kizárólag üdvös hatásokat idézzen elő.

A keresztények számára Jézus mindazonáltal nem halt meg, hanem „feltámadott halottaiból" — vagyis a halált legyőzte. Jézus halála és feltámadása a buddhisták számára mitikus történés. Az Isten fiának mítosza ez, akinek emberként meg kell halnia, ám isteni természete folytán újból életre ébred, hogy „részesüljön az örök életben". E mítosz jelentősége nemcsak abban rejlik, hogy világvallást csinált egy korábban jelentéktelen zsidó szektából, hanem abban is, hogy — mint minden mítosz — átélhetővé teszi a halál és az újra feltámadás mélyebb értelmét: azt, hogy aki széttörte önösségének minden béklyóját, az „legyőzte a halált, s még ha most mindjárt meghalna is, él." Az én-érzet béklyói vetik ugyanis vissza őt állandóan önmaga körébe, s szorítják a kötődések és ellenszenvek, a mohóság és gyűlölet hálójába — azokba az érzésekbe tehát, amelyek újra meg újra a szenvedés és halál átélésére kényszerítik. Aki áttör ezeken, az éri el a halhatatlanságot, a nirvánát, amit a Buddha a mohóság, a gyűlölet és az én káprázatának kialvásaként jellemez.

Buddha megvilágosodása — aki ezt hozzánk hasonló emberként valósította meg —, bizonyossággal tölti el követőit a tekintetben, hogy minden ember számára lehetséges a megvilágosodás és a megszabadulás. Buddhista felfogás szerint Jézus Krisztus feltámadása ugyanilyen bizonyosságot adhatna Jézus hívei számára, hogy a halál legyőzése számukra is lehetséges. A buddhisták számára ez a dolog inkább csak ott válik érthetetlenné, amikor valaki az ebben való hitet eleve megköveteli. Számunkra ugyanis a vallás nem valamely — bárhogyan is megfogalmazott — hit megvallását jelenti, hanem a minden létezőt hordozó egyetemes törvény (Dharma) fölismerését. A buddhista számára azonkívül a vallásosság magában foglalja azt a meggyőződést is, hogy elvileg minden ember képessé válhat annak a legmagasabb Valóságnak a megtapasztalására, amire a szavaink legfeljebb csak halványan utalhatnak, s amit a keresztények »Istennek«, a buddhisták »megvilágosodásnak« neveznek.

A jelenkor egyik legjelentősebb buddhista tanítója és gondolkodója, Láma Anagarika Govinda ezt mondja erről: „A legmagasabb Valóság bennünk magunkban rejlik… Ez a Valóság egyének fölötti, s ezért ahhoz, hogy elérhessük, előbb le kell győznünk az egyéniségünkből fakadó korlátokat…" E célhoz buddhista felfogás szerint annyiféle út vezet, ahány ember van. A saját útján azonban mindenkinek magának kell járnia, ezt senki más nem teheti meg helyette. Így a buddhisták számára az utak különbözősége is a természetes sokféleség kifejeződése, ami a különböző egyének eltérő fejlődését és szellemi érésük sajátos igényeit tükrözi. A buddhista ezért elismeri és tiszteletben tartja a vallásgyakorlás legkülönbözőbb formáit, még akkor is, ha ő maga más utat jár. S ezért számára az összes vallás evangéliuma szent, még akkor is, ha mindig tudatában marad annak, hogy a Valóság kifejezésére még a legszentebb szavak is tökéletlenek.

Fordította: Lilávadzsra    

 

Címkék: buddha buddhizmus jézus

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Batori Zoli üzente 14 éve

A gond abban van,hogy a zsidok raepitettek az isteni kinyilatkoztatasokra egy attol idegen eszmerendszert,s ebbe az eszmerendszerbe nem fert bele Jezus,a szenvedo.O hiaba idezgette a ra vonatkozo profeciakbol szenvedeset,halalat,azok bedugtak a fuluket,mert nem akartak hallani olyat,ami idegen az ok vilaguralmi vagyalmaiktol.Bar Jezus vilaguralmat szerzett szenvedesevel,csak nem olyat,amilyet nemzete elvart tolle.Jezus visszatert a bibliai tanitas eredeti lenyegere:Isten a szeretet,s torvenye a szeretet modszertana.Mivel a zsido ubermanch elkepzeles helyet a szeretet szolgalatat tanitotta,a zsidosag tobbsege kitagadta,de ne felejtsuk,hogy a Biblia minden iroja,es minden korabeli kereszteny kozosseg alapitoja zsido szarmazasu.Meg az Ujszovetsege is.

Válasz

androméden üzente 14 éve

Zoli nem tudom láttad a smilekat? csak azért vannak mert te mindig felhozod a zsidó hagyományokat meg a Bibliát egy kis gondolkodás helyett..:DDD
ha a zsidóknak közük lett volna Jézushoz nem küldik a keresztre ez is kiemeli őt abból a környezetből..jó találgatást! :D

Válasz

Batori Zoli üzente 14 éve

Ezt az allitast teljesen alaptalannak tartom.Esetleg lehetseges valami kozos eredet tobb ezer evre visszamszamolva az idoben.Egyebkent a kereszteny tanitas alapfeltetele a Krisztusi helyettes aldozat minden bunre,es mindenkire kiterjedo tisztitoereje,mely az egyen erofesziteseit a megtisztulas(udvosseg) tekinteteben teljesen szuksegtelennek iteli meg.(Az udvosseg szempontjabol maximalisan lehetetlen tisztava tenni onmagunkat.)A bilbliai tanitas szerint a tiszta elet nem feltetele az udvossegnek,hanem kovetkezmenye.(Az,aki reszesult hite altal Krisztus megtisztitasaban-az udvossegben-,halaja termeszetes kovetkezmenyekent koveti Megtisztitoja eletnormait.Ez a kulso jele az udvosseg allapotanak.)

Válasz

androméden üzente 14 éve

szerinted a zsidó hagyományok a buddhizmuson alapulnak? :DD

Válasz

Batori Zoli üzente 14 éve

Zoltan!Javaslom,hogy olvasgasd a Bibliat,es tanulmanyozz nehany olyan irodalmat,amely a korabeli zsido hagyomanyokrol szol,s ezutan probalj meg parhuzamot vonni a ket tavoli filozofiai iranyzat kozott!

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

Jezus is a buddhizmust tanitotta , a mahajana buddhizmusbol lett a keresztenyseg ami a tomegeknek szolo tanitas , es van a hinajana buddhizmus ami az egyeni ut , igy hat nem nehez parhuzamot talalni ,

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 14 éve

add, hogy idézetedre reagáljak:

"A legmagasabb Valóság bennünk magunkban rejlik"

- ez akkor igaz, ha nyitsz, mert oda-vissza igaz a valóság, belülről kifelé, de fordítottan is ... gondolj csak arra az egyszerű példára, amikor Isten "meglátogat", belülről forrósodik minden, hogy mért, ne kérdjed, máskor meg kívülről ér a forróság, de ugyanígy van ez a távgyógyításában is, megjelenik belül vagy fentről folyik a testre ...s.t.b.

Válasz

P. K. Frederic üzente 14 éve

Igen, láttam, de az az igazság, hogy én még ezt is túl elméletinek látom... Szálljunk már le a földre! ;-)

Válasz

androméden üzente 14 éve

nyitottam itt egy lelki gyakorlatos fórumtémát, mostanában itt..

Válasz

P. K. Frederic üzente 14 éve

Most kezdem NAGYON megkedvelni őket! :-)
Egyébként keresztény neveltetésben részesültem, ennek minden átkával és áldásával együtt...

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu